تازه‌های سیاسی

جان کری: برای من روشن است که تهران پشت حملات آرامکو بوده است

جان کری، ‌وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، و از منتقدان خروج آمریکا از برجام، روز یکشنبه با بیان این مطلب که به باور او ایران «به نحوی از انحاء» مسئول حمله به میدان‌های نفتی و تاسیسات تولید نفت عربستان سعودی است، از رئیس جمهور آمریکا به خاطر بررسی گزینه‌های غیرنظامی تقدیر کرد.
آقای کری در گفتگویی با شبکه تلوزیونی سی‌بی‌اس بیان داشت: به باور من، ایران به نحوی از انحاء در حمله‌ای که اتفاق افتاد، دست داشته است. این موضوع برای من کاملا روشن است.
وی همچنی افزود: این هم برای من روشن است که این موضوع انکار می‌شود، و البته باید هم انکار شود؛ ‌زیرا جمهوری اسلامی نیازمند انکار قابل‌باور هستند.
جان کری در گفتگو با سی‌بی‌اس با اشاره به بازگشت تحریم‌ها علیه رژیم حاکم بر تهران گفت: ما اساسا به جمهوری اسلامی اعلان جنگ اقتصادی کرده‌ایم. ما آنها را تحت فشار، یا همان فشار حداکثری قرار داده‌ایم و این که چنین چیزی به درگیری‌های بیشتر بیانجامد، کاملا قابل پیش‌بینی بود.
آقای کری گفته که به رغم خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ هنوز هم راه‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق وجود دارد.
او همچنین اظهار داشته که همپیمانان آمریکا نیز از این توافق پشتیبانی خواهند کرد.
آقای کری اعلام کرده هنوز راهی برای یک توافق، که بتواند هم یک توافق امنیتی فراگیر تازه برای منطقه و هم یک توافق با منافع هسته‌ای را ارائه دهد، وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا