تازه‌های سیاسی

حمایت احزاب عرب اسرائيل از گانتس با انگیزه پایان دادن به نخست وزیری نتانیاهو

نمایندگان عرب پارلمان اسرائیل تصمیم گرفته‌اند که به دوران نخست وزیری نتانیاهو پایان دهند. رهبر لیست مشترک اعراب پارلمان اسرائیل حمایت خود را از بنی گانتس رهبر ائتلاف سفید- آبی برای مقام نخست وزیری اعلام کرده است.
ایمن عوده، رهبر فهرست مشترک اعراب پارلمان اسراییل در جریان مذاکرات خود با رووین ریولین، رئیس جمهور اسراییل گفت: می‌خواهیم به دوران بنیامین نتانیاهو پایان دهیم و به همین خاطر توصیه می‌کنیم بنی گانتس دولت بعدی را تشکیل دهد.
از سال ۱۹۹۲ تاکنون این نخستین بار است که احزاب عرب کنست (پارلمان اسراییل)، از یکی از گزینه‌های احزاب یهودی، حمایت می‌کنند.
به طور سنتی در اسراییل بر روی احزاب عرب به عنوان شرکایی مشروع برای تشکیل ائتلاف حساب نمی‌شود. این احزاب تاکنون شرکت در تشکیل دولت‌ها را رد می‌کردند.
رسانه‌های اسراییل به خبر حمایت فهرست مشترک اعراب اسرائیل از بنی گانتس واکنش نشان داده‌اند و این مسئله را استثنایی می‌دانند.
رسانه‌ها این گام را نشانه‌ای از تمایل و خواست اعراب برای داشتن نقشی پررنگ‌تر در سیاست اسراییل ارزیابی کرده‌اند.
اعراب در اسراییل تقریبا ۲۰ درصد از جمعیت ۹ میلیونی را شکل می دهند.
یکی از نمایندگان اعراب به نام احمد طیبی به روزنامه “تایمز اسراییل” گفته است، تصمیم به حمایت از گانتس را با وجود ایرادهایی که به گانتس وارد است، گرفته‌اند. گانتس در سال ۲۰۱۴ به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش اسراییل در جنگ با شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه حضور داشت. طیبی در مصاحبه با این روزنامه ادامه داده است که “گانتس در حقیقت انتخاب آنان نیست” اما به گفته این نماینده، “به رأی‌دهندگان قول داده‌ایم که همه تلاشمان را به کار بندیم تا نتانیاهو را از قدرت دور نگه داریم.”

دکمه بازگشت به بالا