ایران

کشته و زخمی شدن چهار کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸، گروهی از کولبران در مناطق مرزی شهرستان پیرانشهر هدف تیراندازی مستقیم نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفتند. در نتیجه این تیراندازی یک کولبر به نام “مجید خالدزاده” ۲۸ ساله، به شدت زخمی شد و جهت رسیدگی پزشکی به بیمارستانی در ارومیه انتقال یافت.
بر پایه این گزارش؛ کولبر دیگری به نام “خدر بیلوکە”،در منطقه‌ی مرزی میرآباد از توابع شهرستان سردشت در اثر شلیک همین نیروها به شدت زخمی شد.
پیش از آن نیز در حادثه‌ای مشابه، یک کولبر به نام “خالص حمیدزاده”، ٢٢ ساله، فرزند کریم، از اهالی روستای “بهلوله”، از توابع شهرستان ماکو هدف شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی ترکیه قرار گرفته و جان خود را از دست داد.
در این گزارش آمده است که در همه این موارد؛، کولبران بدون اخطار قبلی از فاصله‌ی نزدیک و به ظن حمل کالای قاچاق مورد شلیک مستقیم این نیروها قرار گرفته اند.
کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

دکمه بازگشت به بالا