تازه‌های سیاسی

اکونومیست: تهران باید هزینه حمله به عربستان را بپردازد

هفته‌نامه خبری و بین‌المللی اکونومیست با اشاره به حمله به نفتکش‌های امارات متحده عربی در اردیبهشت امسال و انتساب آن به ایران، و سپس سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی به دست نیروهای سپاه، نوشته است، انفعال دولت‌های غربی در برابر این اقدام تهران، زمینه‌ساز حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی شد.
این مجله در گزارشی تحلیلی همچنین نوشته است: جمهوری اسلامی باید بهای حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را بپردازد یا در غیر اینصورت منطقه خاورمیانه شاهد رخدادهای مشابه و در نهایت جنگ خواهد بود.
اکونومیست در تازه‌ترین شماره خود با اشاره به تنش‌های ناشی از حمله‌ به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی نوشت: مادامی که ایران درک نکند که تجاوز هزینه در بر دارد، دوباره به زور متوسل می‌شود، و این دیر یا زود به جنگ ختم می گردد.
اکونومیست همچنین نوشته در صورتی که مشخص شود سپاه پاسدارن عامل حملات اخیر بوده‌، باید عواقب مستقیم آن را متحمل گردد.
در تحلیل اکونومیست آمده که اعمال زور علیه ایران تنها راه بازگشت ایران به میز مذاکره برای یک توافق هسته‌ای جدید است.
به نوشته این مجله چاپ لندن، اگر مذاکرات هسته‌ای قرار است به جایی برسد، ایران باید بهای (حمله به) بقیق را بپردازد… اگر آمریکا به چشم ببر کاغذی دیده شود، تندروها در ایران استدلال می‌آورند که ایران نیاز به امتیاز دادن ندارد و برعکس خواهند گفت که کشورشان با تسریع برنامه‌ هسته‌ای می‌تواند بر آمریکا فشار وارد کند. پس آمریکا و هم‌پیمانانش باید ایران را متقاعد کنند که با توسل به خشونت راه به جایی نمی‌برد.
اکونومیست در گزارش خود تحت عنوان «بُقَیق، جعبه باروت» به اعلام آمادگی اخیر ترامپ برای اقدام علیه مسببین حملات به تاسیسات بقیق و خریص اشاره کرده و نوشته است: در تهران، منتظرند ببینند که آیا (تهدیدات) او (ترامپ) فقط در حد حرف است یا خیر.
این گزارش پیشنهاد کرد حملات مخفیانه سایبری و همچنین حملات هوایی به مواضع سپاه در ایران و سوریه انجام شود.

دکمه بازگشت به بالا