اخبار

ترامپ: آماده اقدام نظامی علیه عامل حمله به تاسیسات نفتی سعودی هستیم

 رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین واکنش به حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، که تولید نفت این کشور را دچار اختلال جدی کرده گفته است  آمریکا در صورت تایید سوءظن‌ها در مورد اینکه چه کسی عامل حمله بوده آماده اقدام نظامی است.

دونالد ترامپ بامداد ۲۵ شهریور ماه به وقت تهران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «به تاسیسات تولید نفت عربستان سعودی حمله شده‌ است. دلایلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم، بسته به تایید (این‌که عامل حملات کیست) آماده اقدام نظامی هستیم».

آقای ترامپ افزوده است: «اما منتظریم پادشاهی [سعودی] بگوید به باور آن‌‌ها چه کسی عامل حملات بوده، و این‌که تحت چه شرایطی باید دست به اقدام زد».

روز شنبه ۲۳ شهریور اعلام شد که تاسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص، دومین میدان نفتی بزرگ عربستان، هدف حملات پهپادی قرار گرفته است، که اختلال عمده‌ای در تولید نفت این کشور ایجاد کرد.

حملاتی که بیش از ۵ درصد عرضه نفت جهانی را مختل کرد و بهای نفت را به بالاترین حد در چهار ماه گذشته رساند.

حوثی‌ها، شورشیان شیعه مورد حمایت ایران می‌گویند حملات کار آن‌هاست و برای انجام آن از ده هواپیمای بدون سرنشین استفاده کرده‌اند. آن‌ها در عین حال تهدید کرده‌اند که عملیات بعدی شدیدتر و وسیع‌تر خواهد بود.

با این حال مقام‌های دولت ایالات متحده و برخی از چهره‌های نزدیک به آن، جمهوری اسلامی ایران را متهم به طرح‌ریزی و انجام این حملات کرده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: در میانه تمام درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران اکنون حمله بی‌سابقه‌ای به منبع تامین انرژی جهان انجام داده است. هیچ مدرک و نشانه‌ای در دست نیست که این حملات از یمن صورت گرفته باشد.

سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام نیز، که از چهره‌های نزدیک به آقای ترامپ هم هست، خواستار حمله به پالایشگاه‌های ایران به تلافی حملات حوثی‌ها شده‌است.

وزارت خارجه ایران اما دست‌داشتن در این حملات را رد کرده‌است.

دکمه بازگشت به بالا