تازه‌های سیاسی

ایران و روسیه به دنبال جایگزینی برای سوئیفت هستند

ایران و روسیه در جستجوی جایگزینی برای پرداخت از طریق سوئیفت هستند.

خبرگزاری ریانووستی روسیه، روز جمعه ۲۲ شهریور از قول یوری اوشاکف، دستیار پوتین گزارش داد که ایران و روسیه در صددند برای مقابله با تحریم‌های کشور ثالث جایگزینی برای پرداخت از طریف سوئیفت پیدا کنند.

یوری اوشاکف به خبرنگاران گفته است که روسیه و ایران در حال ایجاد همکاری بین سیستم پیام رسانی مالی روسیه و سامانه پیامرسانی مالی الکترونیکی ایران هستند.

سوئیفت یا جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که از طریق ایجاد پل‌های ارتباطی، کار داد و ستد مالی را تسهیل می‌کند.
سوئیفت در شرایط کنونی حدود ۱۱ هزار بانک و موسسه مالی در ۲۰۹ کشور جهان را در بر می‌گیرد و حدودا ۶ میلیارد پیام مالی در سال توسط سوئیفت مبادله می‌شود.

ایران پس از پایان جنگ با عراق، در سال ۱۳۷۱ به عضویت سوئیفت درآمد. بانک مرکزی و پس از آن بانک‌های ملی، سپه و صادرات از جمله دیگر بانک‌های ایران بودند که از طریق سوئیفت به شریان‌های مالی جهان متصل شدند؛ اما در سال ۲۰۱۲  زیر فشار آمریکا و تحریم‌های تعیین شده در ارتباط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، پیوند سوئیفت با بانک‌های ایران قطع شد و عملا بانک‌های ایران از این شبکه‌مالی جهانی اخراج شدند.

 

دکمه بازگشت به بالا