تازه‌های سیاسی

طرف‌های اروپایی برجام: فعالیت‌های ایران با تعهدات هسته‌ای این کشور همخوانی ندارد

قدرت های بزرگ اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا اقدامات اخیر جمهوری اسلامی در زمینه کاهش تعهدات هسته ای اش را شدیدا نگران کننده خواندند.

این کشورها به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا به تعهدات برجامی خود پایبند بماند.

سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه ۲۲ شهریور ماه از ایران خواستند که همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ادامه دهد. این سه عضو اروپایی توافقنامه برجام، همراه با فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی را فراخواندند که درباره تمامی موضوعات مربوطه با آژانس اتمی همکاری کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات اتمی نطنز را تایید کرده است. در بیانیه قدرت‌های اروپایی از گام های ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی ابراز نگرانی شده است. در این بیانیه همچنین به تحریم‌های حداکثری آمریکا از ماه می ۲۰۱۸علیه ایران اشاره و تصریح شده که این رشته تحریم‌ها برجام را به “فروپاشی” کشانده است.

کشورهای اروپایی  به همراه موگرینی بر ضرورت ادامه “تلاش‌های دیپلماتیک” در شرایط کنونی تاکید کرده‌اند. آنها یادآور شده‌اند که هم‌چنان مدافع برجام و از سرگیری گفت‌وگوها هستند. کشورهای اروپایی از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که تمامی فعالیت‌های اتمی اخیر خود را به حالت قبل بازگرداند. به گفته قدرت‌های اروپایی فعالیت‌های ایران با تعهدات برجامی این کشور همخوانی ندارد.

دکمه بازگشت به بالا