اهل سنتحقوق بشر

قدردانی مدیر حوزه علمیه منبع‌العلوم کوه‌ون از علما وسران طوایف بلوچستان وانتقاد از برخوردهای امنیتی

مولوی حافظ “عبدالله ملازهی”، مدیر حوزه علمیه منبع‌العلوم کوه‌ون از حمایت های علما، ریش‌سفیدان و سران طوایف سیستان وبلوچستان از آن مدرسه تشکر وقدر دانی نمود . ایشان همچنین  اتحاد و احساسات پرشورمردم سرباز در بازه‌های زمانی مختلف را ستود .

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه ، این قدردانی پس از آن صورت می گیرد که نهادهای امنیتی اقدام به بازداشت وبازجویی تعدادی از اساتید این مدرسه کرده اند که با واکنش علما، ریش‌سفیدان و سران طوایف سیستان وبلوچستان مواجه شد .

در همین حال ،مولوی حافظ “عبدالله ملازهی” روز گذشته (چهارشنبه ، ۲۰شهریور ) با اشاره به اینکه مدراس دینی بلوچستان علیه حکومت کار نمی کند وفقط کارش بالابردن آگاهی دینی است ، به  نحوه بازداشت مولوی حافظ “عطاءالله سیریازهی” استاد ومسئول خريد مدرسه دینی کوه ون معترض شد . به گفته ایشان  : «مسلماً کسانی که این عمل بی‌تدبیر و عجولانه را کرده‌اند، فکر عواقب و واکنش‌های آن را نکرده‌اند.
وی افزود: توقیف وسیله‌ی نقلیه حوزه نیز امری خیلی قبیح است؛ اگر مسئولین واقعاً سوالی دارند روشش این‌ نیست؛ چرا که برای شفافیت‌سازی مسایل روحانیت، دادگاه ویژه روحانیت است، چه ضرورت دارد که هر روز به اطلاعات بروند؛ این‌ طرز اقدامات، نفرت به سیاست‌های نظام را در پی دارد.

مولوی حافظ “عبدالله ملازهی” با اشاره به واکنش ها نسبت به موضوع مذکور ، اعلام نمود :”مردم نشان دادند، مسائل مدارس و علما متعلق به یک قشر و فرد خاصی نیستند؛ بلکه متعلق به تمام بلوچستان و دنیا هستند.” وى اضافه كرد:مدارس و علما خط قرمزاند چون منهای علما و مدارس، زندگی برای ما معنا و مفهومی ندارد. به گفته ایشان ،این آگاهی‌ که الان در وجود ما دیده می‌شود، به برکت مدارس و پایگاه‌های دینی است.

ایشان ادامه داد :اگر تاریخ گذشته بلوچستان بررسی شود، درمی یابیم که مردم نسبت به دین‌ آگاهی خیلی اندک داشته و چه بسا خالی از دین بوده‌اند. ولی به برکت تلاش علما و تاسیس مدارس، شاهد آگاهی چشم‌گیری هستیم .

این گفته ها در حالیست که پیش از این گزارشگر شبکه جهانی کلمه خبر داده بود : مولوی حافظ “عطاءالله سیریازهی” استاد ومسئول خريد مدرسه   منبع‌العلوم کوه‌ون  سرباز ، صبح  ۱۱ شهریور ۹۸   توسط ماموران امنیتی بازداشت شد .

پیش از این نیز دو تن از اساتید این مدرسه بانام هاى مولوی حافظ “عبدالرحیم کوهی” و مولوی “امان الله بلوچی” نيز بازداشت شده بودند که در هفته های اخیر به اعدام محکوم شده اند .

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا