تازه‌های سیاسی

هشدار آژانس نسبت به نقض برجام: ایران در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته است

مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی در شورای حکام گفت که ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته تر را در روند غنی سازی اورانیوم شروع کرده، اقدامی که بر اساس برجام ممنوع بوده است.

در بیانیه ای که روز دوشنبه ۹ سپتامبر، ۱۸ شهریور در محل شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش خوانده شد، آژانس تایید کرد که “تعداد ۲۲ دستگاه سانتریفیوژ آی‌آر۴، یک آی‌آر۵، ۳۰ دستگاه آی‌آر۶ نصب شده یا در حال نصب هستند.”

بر اساس این گزارش ۲۲ دستگاه سانتریفیوژ آی‌آر۴ در تأسیسات نطنز در حال نصب‌اند و این در حالی است که تعداد این نوع سانتریفیوژها در آن محل طی چند ماه گذشته ۱۱ دستگاه بوده است.

در بیانیه آژانس آمده که همه این سانتریفیوژهای نصب شده آماده آزمایش با “یو اف۶ ” بوده اما در دو روز گذشته یعنی هفتم و هشتم سپتامبر هیچ آزمایشی انجام نشده است.”

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین می‌گوید ایران در حال تغییر لوله های اتصال سانتریفیوژها است. اتصالات فعلی برای تحقیق و توسعه مناسب است. آژانس می گوید این تغییرات نقض برجام است.

کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با توجه به این ابهامات از ایران خواسته تا فورا به سوالات آژانس پاسخ دهد.

روز گذشته کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی به تهران آمد و با علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

پیش از انتشار این بیانیه کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که ایران هیچ فعالیت پنهان هسته‌ای ندارد.

 

دکمه بازگشت به بالا