تازه‌های سیاسی

وزیر خارجه آمریکا: ترامپ حاضر است بدون پیش شرط با روحانی دیدار کند

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در مصاحبه‌ایکه با شبکه تلویزیونی «اِی‌بی‌سی» داشت، ضمن اینکه از خروج دولت ترامپ از برجام دفاع کرد، با اشاره به اینکه دونالد ترامپ همچنان آماده دیدار با همتای ایرانی‌اش است گفت: «رژیم انقلابی ایران» هرگز در دوران ترامپ به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

خبرنگار اِی‌بی‌سی با اشاره به تصمیم جدید تهران برای کاستن از تعهدات برجامی‌اش پرسید آیا این همان اقدامی نیست که سازمان سی‌آی‌ای در دوره ریاست پومپئو پیش‌بینی کرده بود که در صورت خروج آمریکا از برجام روی خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت: آنچه پیش‌بینی می‌کردم این بود که ماندن ما در برجام تضمینی به آیت‌الله‌ها برای طی مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای خواهد بود.

آقای پمپئو همچنین با اشاره به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اظهار داشت: «اقتصاد ایران یک هرج و مرج تمام‌عیار شده و فکر می‌کنیم سال آینده ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر آب برود».

وی فشار اقتصادی بر ایران را از آن جهت دارای اهمیت دانست که مانع از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای و کار بر روی برنامه موشکی‌اش می‌شود و حزب‌الله و دیگر گروه‌های نیابتی ایران را با چالش تأمین مالی مواجه خواهد ساخت.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال تأکید کرد: «آقای ترامپ حاضر است بدون پیش شرط با روحانی مذاکره کند و ما خواهان جنگ با ایران نیستیم. اما این به آیت الله‌ها ارتباط دارد که ایران را به چه سمتی هدایت کنند».

مقامات دولت آمریکا با وجود خروج این کشور از برجام در اردیبهشت پارسال، طی حدود یک سال‌ونیم گذشته بارها از آمادگی برای مذاکره با ایران در زمینه هسته‌ای، موشکی و مسائل منطقه‌ای خبر داده‌اند.

مقام‌های حکومت ایران اما پیش شرط گفت‌وگو با آمریکا را برگشتن این کشور به برجام و رفع همه تحریم‌ها اعلام کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا