اقتصادی

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: کاهش رشد تورم به معنای کاهش میزان تورم نیست

محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین درباره گزارش اخیر مرکز آمار ایران درباره کاهش رشد تورم گفت: «گزارش مرکز آمار مبنی بر کاهش رشد تورم در کشور است و این حرف با کاهش میزان تورم فرق دارد. کاهش رشد تورم به این معنا نیست که مردم تحت فشار نیستند؛ بلکه بدان معناست که تورم مثلاً ۴۵، ۴۶ درصد بوده و حالا به ۴۲ درصد رسیده؛ اما همچنان بالای ۴۰ درصد است و این اصلاً رقم پایینی نیست.»

مرکز آمار در آخرین گزارش خود نرخ تورم در مرداد سال جاری را ۴۲,۲ درصد اعلام کرد؛ اما در همان حال یادآور شد که تورم ماه به ماه از ۳,۵ درصد در اردیبهشت به ۳,۲ درصد در مرداد ماه رسیده است.  به گفته آقای تابش، سرعت تورم در چند ماه اخیر روند کاهشی داشته است؛ اما کاهش واقعی آن به «تغییر در سیاست خارجی» و ادامه صادرات نفت وابسته خواهد بود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: باید در عرصه داخلی و خارجی به نحوی عمل کنیم که شرایط اقتصادی بیش از این به هم نریزد.

ایران در ماه‌های اخیر و با تنگ‌ترشدن حلقه تحریم‌های آمریکا با بحران ارزی و اقتصادی مواجه بوده است. با این حال علی ربیعی، سخنگوی دولت ششم شهریورماه در گفت‌و‌گو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، وابسته به صدا و سیما، کارنامه اقتصادی دولت حسن روحانی را قابل قبول خواند و از کنترل تورم و دستیابی به «شرایط پایدار» تا پایان این دوره ریاست‌جمهوری خبر داد.

دکمه بازگشت به بالا