تازه‌های سیاسی

لغو دیدار ترامپ با طالبان و واکنش ریاست جمهوری افغانستان به این موضوع

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می گوید مذاکرات صلح با گروه طالبان را، در پی حمله اخیر آن‌ها در کابل که به کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ تن دیگر انجامید، لغو کرده‌است.

همزمان، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز در واکنش به لغو این دیدار در بیانیه‌ای اعلام کرد: “صلح واقعی تنها زمانی با طالبان به دست می‌آید که آنان خشونت‌ها را متوقف کرده و حاضر باشند با حکومت افغانستان مذاکره کنند.

دونالد ترامپ گفته قصد داشته با «رهبران اصلی» این گروه و رئیس‌جمهوری افغانستان در کمپ دیوید «دیداری محرمانه» داشته باشد.

او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اگر آن‌ها نمی‌توانند بر سر یک آتش‌بس در این روزهای مهمِ مذاکرات صلح توافق داشته باشند، و حتی ۱۲ انسان بی‌گناه را می‌کشند، در آن صورت احتمالا قدرت این‌که بر سر یک توافق معنی‌دار به مذاکره بنشینند را هم ندارند».

رئیس‌جمهوری آمریکا سپس با اشاره دوباره به کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ تن دیگر در جریان انفجار اخیر در کابل افزوده «من فورا دیدار را لغو و مذاکرات صلح را هم متوقف می‌کنم. چه جور آدمی حاضر است این همه انسان دیگر را بکشد تا ظاهرا با این کار قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهد».

روز پنج‌شنبه گذشته طالبان مسئولیت انفجاری در کابل را برعهده گرفته و گفته بودند «کاروانی از خارجی‎‌ها» را هدف قرار داده‌است.

در این انفجار که بنا بر گزارش‌ها در برابر پست نگهبانی مرکز فرماندهی ناتو در کابل صورت گرفت، علاوه بر یک سرباز آمریکایی، دو سرباز ناتو و یک رومانیایی نیز کشته شدند.

در حمله دیگری در ۱۲ شهریور ماه نیز دست‌کم ۱۶ غیرنظامی کشته و بيش از صد نفر مجروح شدند و گروه طالبان مسئولیت آن را نیز برعهده گرفته بود.

 

 

دکمه بازگشت به بالا