تازه‌های سیاسی

انتشار عکس‌های نفتکش آدریان دریا در نزدیکی بندر طرطوس

یک شرکت تحقیقات فضایی در آمریکا روز شنبه عکس‌هایی ماهواره‌ای منتشر کرد که ابرنفتکش آدریان دریا ۱ متعلق به ایران را در نزدیکی «طرطوس در سوریه» نشان می‌دهد.

آنطور که خبرگزاری رویترز گزارش داده، کمپانی مکسار در ایالات متحده روز شنبه دو عکس ماهواره‌ای از این ابر نفتکش را منتشر کرده که خبر از حضورش در «نزدیکی بندر طرطوس» در غرب سوریه می دهد.

این عکس‌ها می‌تواند شاهدی بر ادعای وزیر خارجه آمریکا باشد که پیشتر ایران را متهم کرده بود که برخلاف قولش به بریتانیا، این نفتکش تازه آزاد شده را به سوریه فرستاده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز هشتم شهریورماه در صفحه رسمی توئیترش نوشت: «ما اطلاعات قابل اطمینانی به دست آورده‌ایم که این نفتکش آدریان دریا ۱  در راه خود به مقصد طرطوس سوریه است.»

این عکس ها درحالی منتشر می شوند که جمهوری اسلامی، همواره اینکه مقصد این ابرنفتکش سوریه بوده است را رد می کند.

دولت جبل‌الطارق روز ۱۳ تیرماه این ابرنفتکش را که در آن زمان گریس ۱ نام داشت و تحت اجاره ایران بود به اتهام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا و ارسال نفت به سوریه توقیف کرد.

علاوه بر این، راب مک‌ار، سفیر بریتانیا در تهران، نیز روز جمعه، ۲۵ مرداد، در پیامی توییتری نوشت که ابرنفتکش گریس ۱ محموله نفتی را برای «نهادهای تحريم‌شده» سوریه حمل می‌کرده است.

همچنین در روز دوشنبه هفته گذشته گزارش‌هایی منتشر گردید که نفتکش ایرانی «آدریان دریا ۱»، در آب‌های سوریه، از شامگاه دوشنبه دستگاه موقعیت‌یاب خود را خاموش کرده و از رادارها ناپدید شده‌ است.

 

دکمه بازگشت به بالا