تازه‌های سیاسی

واکنش آمریکا و چند کشور اروپایی به اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته ای ایران

وزیر خارجه آمریکا در نخستین واکنش به تصمیم جدید جمهوری اسلامی برای کاهش مجدد تعهدات برجامی اش، این اقدام را «غیرقابل قبول» خواند؛ همزمان واکنش‌های مقام‌های اروپایی به اقدام ایران ادامه دارد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ۱۵ شهریور تصمیم جدید تهران را غیرقابل قبول خواند.

آقای پومپئو در مصاحبه با رادیویی در کانزاس گفت: مقام‌های جمهوری اسلامی «همین دیروز اعلام کردند که تحقیقات و توسعه سیستم‌های سلاح هسته‌ای را گسترش می‌دهند. این اقدامات غیرقابل قبول هستند».

مایک پومپئو ساعتی بعد نیز در دو پیام توئیتری، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی قصد دارد تمامی محدودیت‌ها بر تحقیقات و توسعه هسته‌ای را نقض کند، تصمیم جدید ایران را «باج‌خواهی هسته‌ای» خواند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ابراز اطمینان کرده است که بریتانیا، فرانسه و آلمان برای متوقف کردن «باج‌خواهی هسته‌ای» ایران دست به «اقداماتی قاطع» خواهند زد.

گام سوم کاهش تعهدات جمهوری اسلامی در ذیل توافق نامه هسته ای با موجی از واکنش‌های مقام‌های اروپایی مواجه شده است.

در تازه‌ترین مورد، دولت آلمان اعلام کرد ایران هنوز می‌تواند از تصمیمش برای توقف برخی تعهدات برجامی منصرف شود.

پیش از آلمان، چند کشور و مقام اروپایی دیگر نیز به تصمیم جدید جمهوری اسلامی واکنش نشان داده بودند.

وزارت خارجه بریتانیا تصمیم جدید ایران را «عمیقا نگران‌کننده» خوانده و گفته است: زمان وقوع این تصمیم «در شرایطی که ما و شرکای اروپایی و بین‌المللی‌مان برای کاستن از تنش‌ها با ایران بشدت کار می‌کنیم، دلسردکننده است».

وزارت خارجه فرانسه نیز با تأکید بر اینکه «ایران باید از هر اقدام مغایر با تعهداتش و از هر اقدامی که به تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها لطمه می‌زند خودداری کند» تأکید کرد که تصمیم جدید ایران را در رایزنی با شرکای خود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی خواهد نمود.

کارلوس روئیز، سخنگوی کمیسیون اروپا هم، تصمیم جمهوری اسلامی را «ناسازگار» با برجام خوانده و گفته است: «مؤکدا از ایران می‌خواهیم که این گام‌ها را لغو کند و از انجام اقدامات بیشتری که به توافق هسته‌ای لطمه می‌زند، بپرهیزد».

دکمه بازگشت به بالا