تازه‌های سیاسی

آغاز گازدهی به آی‌آر ۶ گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی اش

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه ۱۶ شهریورماه در گفت‌وگو با خبرنگاران، جزییات تازه ای از گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی اش را اعلام کرد.

او همچنین خبر از آغاز گازدهی به آی‌آرششی داد که ایران طبق برجام، تا ۱۱ سال از گازدهی به آن منع شده بود.

بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح «گام سوم» ایران در توقف تعهدات هسته‌ای اش گفت آی آر شش قرار بوده در سال ۱۱هم برجام گازدهی شود که گازدهی آن را اکنون شروع کرده ایم.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، ایران در گام سوم کاهش تعهداتش چهار اقدام را در دستور کار خود قرار داده که با بررسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنان بر این موضوع صحه خواهند گذاشت.

کمالوندی اقدامات گام سوم ایران را در ارتباط با “بند ۳۹ و ماشین‌های سانتریفوژ” دانست و گفت: “سانتریفوژها همانطور که تحقیق و‌ توسعه می‌کنند به انباشت ذخایر ما کمک می رسانند. این اقدام از دیروز انجام و امروز به آژانس اعلام شد و تولیدات تحقیقاتی ما به ذخایر ما افزوده می‌شوند.”

از دیگر اقدامات ایران آغاز به کار ماشین آی آر ۴ اعلام شده است.

آقای کمالوندی البته اعلام کرد که: “فعلا بنا نداریم تغییری در نظارتهای آژانس داشته باشیم”.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی همچنین با تکرار موضع رسمی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی گفت: «اگر طرف مقابل تعهداتش را اجرا کند ما به تعهداتمان برمی‌گردیم و هر چه جلوتر می‌رویم این شرایط سخت‌تر خواهد شد. طرف‌های اروپایی باید بدانند که زمان زیادی باقی نمانده و اگر قرار است اقداماتی صورت گیرد باید زودتر انجام شود.»

کمالوندی در مورد گام‌های بعدی ایران در زمینه توقف برجام، گفت: «گام‌های بعدی گام‌هایی است که شاید کمتر از جنس فنی باشد. فعال کردن فردو باقی مانده است که می‌تواند یک گزینه باشد و البته در حوزه‌های دیگری که عمدتا نمی‌تواند فنی باشد.»

او همچنین گفت ایران توانایی غنی‌سازی «به‌مراتب بالاتر» از ۲۰ درصد را نیز دارد.

ایران تا قبل از امضای برجام در سال ۲۰۱۵، درجه غنی‌سازی اورانیوم را تا ۲۰ درصد بالا برده بود.

وی ادامه داد: “ما می‌توانیم غنی‌سازی یک میلیون سو را محقق کنیم” و “از این به‌ بعد سانتریفوژها به انباشت ذخایر کمک می‌کنند”.

وی در عین حال اذعان کرد: “وقتی تصمیم گرفتیم غنی سازی ۳.۶۷ را رعایت نکنیم، یعنی می‌توانیم تا ۲۰درصد هم پیش برویم” ولیکن در عین حال افزود: “نیاز ما فعلا غنی سازی ۲۰ درصد نیست اگر هم زمانی بخواهیم، اول ذخایر ۴ونیم درصد را افزایش می‌دهیم بعد اقدام می‌کنیم”.

دکمه بازگشت به بالا