تازه‌های سیاسی

ایران یک یدک‌کش خارجی را در هرمزگان توقیف کرد

حسین دهکی، فرمانده دریابانی استان هرمزگان در جنوب ایران، از توقیف یک یدک‌کش خارجی به اتهام «قاچاق سوخت» و بازداشت ۱۲ خدمه فیلیپینی آن خبر داد.

دهکی، روز شنبه ۱۶ شهریور، در یک نشست خبری گفت که این یدک‌کش «۲۸۳ هزار و ۹۰۰ لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل به ارزش ۳۲۲ میلیارد و ۷۱۲ میلیون ریال» حمل می‌کرده است.

او اضافه کرد که این یدک‌کشِ خارجی در آب‌های شهرستان سیریک توقیف شده است.

فرمانده دریابانی استان هرمزگان همچنین گفت ۱۲ تبعه فیلیپینی این یدک‌کش پس از دستگیری، به «مراجع قضایی» تحویل داده شده‌اند.

از چند ماه پیش و پس از توقیف نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز از سوی نیروهای سپاه پاسداران، نگرانی‌ها درباره امنیت کشتی‌رانی در این منطقه افزایش یافته است.

ایران در ماه‌های گذشته از توقیف چند کشتی به اتهام «قاچاق سوخت» یا «عدم رعایت قوانین» خبر داده‌ است.

گفتنی است به دنبال حملات به کشتی‌های تجاری و نفتکش ها در خلیج فارس و دریای عمان و همچنین در پی اقدام ماه گذشته جمهوری اسلامی در توقیف نفتکشی با پرچم بریتانیا در آب‌های منطقه، آمریکا طرح تشکیل ائتلاف برای رفت‌وآمد امن کشتی‌ها در خلیج فارس و آبراه هرمز را مطرح کرد که تا اکنون بریتانیا، بحرین و استرالیا به این ائتلاف پیوسته‌اند.

پیشتر نیز در پی درخواست وزیر خارجه بریتانیا برای تشکیل یک نیروی حفاظت از امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز، سه کشور اروپایی فرانسه، ایتالیا و دانمارک، موافقت اولیه خود را با این پیشنهاد اعلام کرده بودند.

 

دکمه بازگشت به بالا