اهل سنتحقوق بشر

افشاگری های جدید مولانا “فضل الرحمن کوهی” در مورد پرونده دو تن از اساتید حوزه علمیه کوه ون

مولانا “فضل الرحمن کوهی” ، امام جمعه پشامگ سرباز در خطبه نماز جمعه  ۱۵شهریور ۱۳۹۸  دست به افشاگری های جدیدی در مورد پرونده  دوتن از اساتید حوزه علمیه کوه ون که با تازگی به اعدام محکوم شده اند ، زد و همچنین عمق نارضایتی های علما ومردم بلوچستان نسبت به سازمان های امنیتی را بیان کرد .به گفته ایشان ،تهدیدات و شرایط سخت باعث بیداری علما و عموم مردم اهل سنت می شود .

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه ،  مولانا “فضل الرحمن کوهی” در مراسم نماز جمعه پشامگ سرباز ضمن نکوهش فشارها علیه  حوزه علمیه کوه ون، اعلام کرد :مولوی “امان الله بلوچی” مجرم نیست، و حکم اعدامش بدور از عدالت است .  وی اضافه کرد : گواهی می دهیم که مولوی امان الله مجرم و محکوم نیست. تقاضای عفو  هم نداریم زیرا او را مجرم نمی دانیم!

وی در این خطبه ابعادی دیگر از سناریوی سازمان های امنیتی علیه مولوی “امان الله بلوچی” و مولوی حافظ “عبدالرحیم کوهی” را افشا کرد و خبر داد در جلسه ی اتمام حجت و استماع اعترافات مولوی” امان الله بلوچی” که توسط وزارت اطلاعات در زاهدان برگزار شد، شرکت داشته است .  به گفته ایشان در آن جلسه که علما، معتمدین و ریش سفیدان شهرستان سرباز و نیکشهر شرکت داشته اند، وی گفته مولوی “امان الله” باید از روی قرآن صحبت کند تا معلوم شود که اعترافات دراثر قرص، ضرب و شتم ( شکنجه ) است یا اینکه واقعیت می باشد!

مولانا “فضل الرحمن کوهی”  در آن جلسه در جهت تایید گفته ها خود به اعترافات زیر شکنجه مولانا “نقشبندی” نیز اشاره کرده وتصریح می نماید : مولانا  فتحی محمد وعبدالغفار نقشبندی (پدر و پسر)و حاجی ملک محمد نیز در زندان اعتراف کردند که ۸۰۰ میلیون پول گرفته اند و اکنون که آزاد هستند اعترافات را تکذیب می کنند.

آنگونه که مولانا “فضل الرحمن کوهی”  می گوید :مسئولین جلسه وقتی که وضعیت حاکم بر آن جلسه را مشاهده کردند اجازه دادند که به شکل خصوصی با مولوی “امان الله بلوچی” صحبت بکند.

امام جمعه پشامگ سرباز می گوید :بنده در پایان  به تنهایی وارد اتاق او شدم و وی گفت: تهدید به اعدام شده ام، و اگر چنین اعتراف نکنم مرا اعدام می کنند .

به گفته ایشان ،در آن جلسه قرار بود حافظ “عبدالرحیم کوهی” را نیز برای اعتراف بیاورند اما نیاوردند!

امام جمعه پشامگ در بخشی دیگر از سخنانش قسمت هایی از اقدامات وزارت اطلاعات و سپاه  علیه پرسنل ، طلاب واساتید  منبع العلوم کوه ون را بر شمرده و فاش ساخت این اقدامات عبارتند از :

۱. در سال گذشته طلبه ای بنام “عبدالرشید” دستگیر شده و بخاطر ضرب و شتم اطلاعات ، هنوز فلج است .

۲. مولوی” سعید آرامش” و مولوی “عبدالحی آرامش” در جاسک دستگیر و تا چند ماه در زندان بودند .

۳. حافظ “عطا الله سیریازهی” (داماد مولانا محمد عمر) و مسئول تدارکات آن مدرسه در ایرانشهر توسط اطلاعات سپاه دستگیر و در حال بازداشت بسر می برد .

۴. مولوی” رشید احمد آرامش” و از اساتید برجسته منبع العلوم  به اطلاعات راسک احضار و از سفرهای خارجی برای تبلیغ ممنوع شده است  .

۵. مولوی “عبدالرئوف سعیدی” نیز به اداره اطلاعات راسک احضار شده است.

۶. چندین طلبه احضار و مورد بازجویی قرار گرفته اند.

۷. چند روز پیش یک طلبه احضار و قبل از بازجویی کتک کاری شده و سپس مورد بازجویی قرار گرفته است

مولانا “فضل الرحمن کوهی”  باذکر این بی عدالتی ها گفت :با توجه به این همه تعصب و هتک حرمت علما و مدارس دینی باز هم دوستان اطلاعاتی از ما گلایه دارند که چرا اعتراض یا دفاع می کنیم  .

به گفته ایشان ،علمای اهل سنت و مردم سنی مذهب ازفشار، تهدید و خون نمی ترسند، بلکه بیشتر بیدار و آگاهی می یابند و این شرمندگی  برای خود افراد متعصب و تنگ نظر می ماند.

مولانا “فضل الرحمن کوهی” در فرازی دیگر از سخنانش ، اقدامات  رئیس اطلاعات راسک را محکوم کرده و گفت : رئیس اطلاعات راسک از برخورد ناشایست دست بردارد و الا هیچ کس برای باز جویی حاضر نمی شود.

مولانا “کوهی” در سخنانش، آقای مالکی رئیس جدید اداره اطلاعات راسک را فردی متعصب، بداخلاق و نفرت دهنده معرفی کرد .

به گفته ایشان ، مالکی  علاوه بر بد زبانی و بداخلاقی اش، در جلسه شورای تامین زبان به دشنام گشوده است .

مولانا “کوهی”  در ادامه گفت : بنده خطاب به او می گویم پای هایش را راست بگذارد و درست حرکت بکند.  کسانی را که احضار کرده اید هم سن پدرت هستند، آیا با پدر اینگونه با خشونت برخورد می کنند؟!

وی خطاب به رئیس جدید اداره اطلاعات راسک گفت :چرا مردم را از نظام متنفر می کنی. کسانی که سر دشمنی و عداوت با علما دارند بدبخت و رسوا می شوند.

او گفت :پرونده ها را به دادگاه ویژه روحانیت ارجاع کند تا دیگران به قضاوت بنشینند.

مولانا “فضل الرحمن کوهی”  در بیان انتقادی گفت : حرکت زشت اطلاعات راسک از احضار بی مورد، ضرب و شتم قبل از بازجویی، ایجاد رعب و وحشت، دشنام و بدگویی محکوم است و باید از اینگونه برخورد نامناسب دست بردارد .

این گفته ها در حالیست که شبکه جهانی کلمه گزارش داده در واکنش به تشدید فشارسازمان های امنیتی علیه حوزه “منبع العلوم کوه ون”، جمعی از علما وفعالان مذهبی بلوچ  با انتشار بیانیه های جداگانه وهمچنین سخنرانی در نماز جمعه ،این برخوردها را محکوم کرده و با مسئولان آن مدرسه اعلام همبستگی نمودند .

این واکنش ها پس از آن انجام می شود که اخیرا مقامات قضایی برای دو تن از اساتید  حوزه “منبع العلوم کوه ون”  بنام های مولوی امان الله بلوچی و حافظ مولوی عبدالرحیم کوهی حکم اعدام صادر کرده اند . همچنین  مولوی حافظ “عطاءالله سیریازهی” استاد ومسئول خريد مدرسه مذكور، صبح  ۱۱ شهریور ۹۸ در ایرانشهر، توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است  .  صبح ( پنجشنبه ،پنجشنبه ۱۴ شهریور ) نیز مولوی” عبدالروف سعیدی” یکی دیگر ازاساتید  مدرسه یاد شده به اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار شده ومورد بازجویی قرار گرفته است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا