تازه‌های سیاسی

باج گیری قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا برای گرفتن ۳۰ درصد از درآمد پروازهای عبوری

قادر رحیم‌زاده، جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء روز چهارشنبه، ۱۳ شهریور، از پی‌گیری این قرارگاه برای دریافت مستقیم بخشی از درآمد حاصل از پروازهای عبوری از آسمان ایران خبر داد.

این مقام نظامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با ادعای این‌که آمار هواپیماهای عبوری نسبت به گذشته سه برابر شده است، درباره میزان سهم درخواستی گفت: «ابتدا دریافت ۳۰ درصد از کل رقم درآمد حاصل از پروازهای عبوری را پیشنهاد داده بودیم، اما این رقم‌ قابل مذاکره است.»

وی درتوجیه این درخواست از دولت و مجلس را افزایش نیرو و تجهیزات رصد و پایش این قرارگاه برای تأمین امنیت پرواز هواپیماهای عبوری عنوان کرد و افزود: «فعلاً رقم خاصی‌ برای ما از این محل در نظر گرفته نشده است، ‌اما ما دنبال این هستیم که بخشی از این درآمد به قرارگاه پدافند هوایی اختصاص یابد.»

درخواست این فرمانده نظامی در حالی است که امور دفاعی و امنیتی در لایحه بودجه سالانه ایران ردیف جداگانه‌ و مخصوص به خود دارد و شامل همه نهادهای نظامی و امنیتی می‌شود. این بودجه در لایحه سال جاری ۶۲ هزار میلیارد تومان بوده است. منتقدان این درخواست را نوعی باج گیری نظامیان تلقی می کنند .

گفتنی است که قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء یک نهاد نظامی بالادستی است که از خرداد سال جاری مسئولیت کنترل شبکه پدافند هوایی ایران را بر عهده دارد.  در سال ۱۳۸۷ با دستور رهبر جمهوری اسلامی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء به عنوان یکی از نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران با منفک شدن از نیروی هوایی ارتش تشکیل شد.

دکمه بازگشت به بالا