تازه‌های سیاسی

فرمان روحانی برای گام سوم کاهش تعهدات برجامی همزمان با عدم امتیاز غرب

حسن روحانی رئیس جمهوری رژیم ایران “گام سوم” ایران را در روند کاهش تعهداتش در برجام برداشت. بدین ترتیب از این پس ایران در زمینۀ تحقیقات اتمی و به ویژه تحقیق در زمینۀ سانتریفوژهای جدید، هیچ محدودیتی را رعایت نخواهد کرد.

این تصمیم حوالی ساعت یازده شب ۱۳ شهریور/۴ سپتامبر، بعد از جلسۀ سران قوا (با حضور ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی) در یک نشست خبری اعلام شد وحسن روحانی دستور داد: “هر آنچه کشور در زمینه تحقیق و توسعۀ فناوری هسته‌ای نیاز دارد، سازمان انرژی اتمی اقدام کند”.

روحانی گفت که این اقدامات از روز جمعه ١۵ شهریور به اجرا گذاشته می‌شود.

او در عین حال گفت که‌ “مهلت ۶۰ روزۀ دیگری پیش روی اروپاست، و هر زمان به تعهدات خود برگردند ما هم به تعهدات برجامی بر می گردیم”.

همزمان علی لاریجانی، رییس مجلس ، نیز در این نشست خبری درباره «گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران»، ادعا کرد: «در گام سوم و با استقرار زنجیره نسل جدید، شاهد تحولات بزرگی در فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران خواهیم بود.»

جمهوری اسلامی ایران پیشتر در دو اقدام که آن را گام‌های اول و دوم «کاهش تعهدات برجامی» عنوان کرد ابتدا از سقف تعیین شده در برجام برای ذخیره حداکثر ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور کرد و سپس سطح غنی‌سازی در مجتمع هسته‌ای نطنز را از سطح  ۳/۶۷ درصد تعیین شده در برجام فراتر برد و به ۴/۵ درصد رساند.

پیشتر نیز حسن روحانی شنبه نهم شهریور، در گفت و گوی تلفنی با امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه گفته بود که «اگر اروپا نتواند تعهدات خود را عملیاتی کند، ایران گام سوم در کاهش تعهدات برجامی» را اجرا خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا