تازه‌های سیاسی

مقامات آمریکایی خطاب به سران تهران : لغو یا معافیت از تحریم‌ها در برابر حفظ برجام منتفی است

درحالیکه فرانسه برای یافتن راهی برای حل اختلاف ایران و ایالات متحده تلاش می کند، مقامات آمریکایی تاکید کرده اند که هرگونه کاهش یا معافیت از تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران منتفی است .

درهمین حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۳شهریور  ضمن اینکه دیدار با حسن روحانی٬ رئیس جمهوری ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را ممکن دانست، ولی تاکید کرد٬ ایالات متحده تحریم ها علیه ایران را لغو نخواهد کرد.

ازدیگر سو ،برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد واشینگتن هیچ معافیتی از تحریم‌ها در رابطه با خط اعتباری مورد نظر فرانسه برای کمک به ایران، در نظر نخواهد گرفت.

همزمان مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است: “پس از ناکامی در راهزنی دریایی، مقامات ایران رسما به باج‌خواهی متوسل شده و گفته‌اند ۱۵ میلیارد دلار تحویل ما بدهید وگرنه ما برنامه هسته‌ای را جلو می‌بریم.” خانم اورتاگوس افزوده است: “بسیار شبیه تهدیدهای چند ماه پیش آنهاست و برایشان به یک عادت تبدیل شده است.”

این واکنش ها در حالیست که در روزهای اخیر مذاکراتی بین ایران و فرانسه در مورد یافتن راهی برای حفظ برجام و به خصوص جلوگیری از تصمیم دولت ایران به کاهش تعهدات خود در چارچوب این توافق در جریان بوده است. به گفته وزیر خارجه فرانسه، طرح ابتکاری فرانسه شامل اعطای خط اعتباری به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار به ایران بوده است. براساس این طرح، قرار بوده که  کشورهای اروپایی در برابر دریافت نفت در آینده این مبلغ را در اختیار ایران قرار بدهند .

روز گذشته، عراقچی معاون وزیر خارجه ایران که مذاکرات در این مورد را برعهده داشته، گفت که ایران در برابر دریافت پانزده میلیارد دلار برای سه ماهه پایان سال جاری میلادی حاضر به خودداری از کاهش تعهدات برجامی خود است. این مقام ایرانی افزود که قانع کردن آمریکا به قبول این طرح برعهده اروپاییان است و به ایران ارتباطی ندارد.

دکمه بازگشت به بالا