تازه‌های سیاسی

تعیین جایزه در مورد اطلاعات مالی سپاه همزمان با تحریم‌های جدید آمریکا علیه این نهاد نظامی

دولت آمریکا،  روز چهارشنبه (چهارم سپتامبر) شبکه‌ای از شرکت‌ها، نفتکش‌ها و افراد “مرتبط با سپاه پارسداران” را که محموله‌های نفتی به ارزش ده ها میلیون‌دلار به سوریه منتقل کرده‌اند را تحریم کرده است.

آمریکا در بیانیه خود این شبکه را شبکه «نفت در خدمت تروریسم» نامیده است.

در فهرست افراد تحریم شده وزارت خرانه‌داری آمریکا،  نام رستم قاسمی، به عنوان وزیر پیشین نفت ایران و پسرش مرتضی قاسمی به چشم می‌خورد. این تحریم همچنین شامل شرکت‌های تابعه یک شرکت مستقر در هند با نام «مهدی گروپ» می‌شود که از نفتکش ایرانی آدریان دریا نفع می‌برند.

گفته می شود ،دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک)‌تمام دارایی‌های نهادها و افراد مزبور در آمریکا را بلوکه و معامله با آن‌ها را برای همه‌ شهروندان و شرکت‌های آمریکایی ممنوع کرده است.

به گفته‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا، نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان با ارسال نفت و محصولات نفتی، عمدتا به سوریه، تنها در فصل بهار سال جاری ۷۵۰ میلیون دلار سود برده‌اند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، گفته:«اقدام وزارت خزانه‌داری علیه این شبکه‌ گسترده به روشنی نشان می‌دهد که هرکسی نفت ایران را بخرد مستقیما از نظامیان و شاخه‌ تروریستی ایران، نیروی قدس، حمایت می‌کنند.»

در همین حال  ،برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران،  می گوید :«تا ۱۵ میلیون دلار» در ازای «هرگونه اطلاعاتی که به متلاشی شدن چرخه مالی سپاه پاسداران رژیم ایران از جمله سپاه قدس منجر شود» پاداش تعیین کرده است.

تحریم‌های تازه در حوزه نفتی تنها یک روز پس از آن اعلام می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۲ شهریور، اعلام کرد که سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضای ایران و مرکز تحقیقات هوافضای ایران را به فهرست‌ تحریم‌های این کشور افزوده است.

 

دکمه بازگشت به بالا