تازه‌های سیاسی

حسن روحانی: گام سوم کاهش تعهدات برجامی را برمی‌داریم

رئیس‌جمهوری و سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کردند که احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات با اروپا کم است و جمهوری اسلامی احتمالاً «گام سوم کاهش تعهدات برجامی» خود را در روزهای آینده اعلام خواهد داشت.

آنطور که خبرگزاری حکومتی ایسنا گزارش داده، حسن روحانی روز چهارشنبه ۱۳ شهریور در جلسه هیئت دولت گفت که بخش عمده اختلافات با اروپا در مذاکرات حل شده؛ اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.

وی اضافه کرد: بعید می دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل می‌کنیم.

حسن روحانی بدون اشاره به جزئیات گفت که ظاهرِ این گام سوم خیلی تکان‌دهنده نیست ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است.

رئیس‌جمهوری ایران همچنین اضافه کرد که فرصت دو ماهه دیگری برای بازگشت به تعهدات، مذاکره و توافق پیش روی اروپاست.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، نیز در مصاحبه با تلویزیون جمهوری اسلامی گفت که احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات با اروپا کم است و ایران در روزهای آینده گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را اجرا خواهد کرد.

در همین حال، تلویزیون «پرس‌تی‌وی» وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی به نقل از «منابع» خود نوشته که اروپا نتوانسته است موافقت ایالات متحده آمریکا را با اختصاص یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران جلب کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، پیش از این گفته بود که اگر کشورهای اروپایی تا روز ۱۵شهریور اقدامات لازم را در چارچوب برجام انجام ندهند، نامه‌ای به اروپایی‌ها خواهیم نوشت و اجرای گام سوم را به آن‌ها ابلاغ می‌کنیم.

 

دکمه بازگشت به بالا