تازه‌های سیاسی

تحریم مراکز فضایی ایران از سوی آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور اعلام کرد که سازمان فضایی، پژوهشگاه هوافضای و مرکز تحقیقات هوافضای جمهوری اسلامی را به فهرست‌ تحریم‌های خود اضافه کرده است.

سازمان فضایی ایران یک مرکز دولتی زیر نظر وزارت ارتباطات است. پژوهشگاه هوافضای ایران نیز یک مرکز دولتی وابسته به وزارت علوم است و مرکز تحقیقات فضایی ایران در زیرمجموعه این پژوهشگاه قرار دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که تحریم این نهادها در راستای فشار برای توقف برنامه هسته‌ای ایران صورت می گیرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه نخستین بار است که سازمان فضایی ایران مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شود، تاکید کرده است که واشینگتن به ایران اجازه نمی‌دهد از برنامه فضایی خود به عنوان پوشش «برنامه توسعه موشک‌های بالستیک» استفاده کند.

در بیانیه وزیر امورخارجه آمریکا به انفجار سکوی ماهواره‌بر ناهید هم اشاره شده و می‌گوید تلاش ایران برای پرتاب یک ماهواره‌بر به فضا، نشان‌دهنده یک «تهدید فوری» است.

در همین ارتباط، پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن انتشار عکسی از سکوی پرتاب ماهواره ایران اعلام کرد که ایالات متحده دخالتی در حادثه انفجار در سکوی پرتاب موشک ماهواره بر ایران نداشته است.

در واکنش به این توییت، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، سخنان ترامپ را رد کرد و عکسی از ماهواره ناهید ۱ در توییترش منتشر کرد.

با این حال علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز دوشنبه ۱۱ شهریور این انفجار را تائید ولی احتمال خرابکاری در این باره را کرد.

دکمه بازگشت به بالا