سیاسیمقاله

اوج ذلت و خواری برای رژیم ایران در برابر جهانیان

?عبدالرحمان الراشد (مدیر سابق شبکه العربیه)

 

✍️این اوج ذلت و خواری برای ایران در برابر جهانیان است که نمی‌تواند بار دومیلیون بشکه‌ای خود را به هیچ کشوری حتی متحدانش بفروشد. سه ماه است که «ادریان دریا۱» در بنادر می‌چرخد بی آنکه بتواند بارش را تخلیه کند. از ترس واشنگتن، شرکت دریانوردی پانامایی که کشتی به نام آن ثبت شده بود از آن تبری جست و آن را از پرونده‌هایش حذف کرد و ناچار شد پرچمش را پایین بکشد و نامش از «گریس۱» تغییر یافت و پرچم ایران را برافراشت. وزیر خارجه ایرانی جواد ظریف شادمان بود و خیال کرد که او بر ایالات متحده پیروز شده وقتی که بریتانیا تسلیم تعدی تهران شد و در نتیجه دزدی دریایی یکی از کشتی‌های بریتانیا در خلیج ، کشتی توقیف شده در بندر جبل طارق را آزاد کرد. اما از آن روز تاکنون کشتی ایرانی بدون آنکه جهت مشخصی داشته باشد می‌چرخد. یونان از پذیرفتن آن عقب نشست، همچنین ترکیه و لبنان.

 

✍️به یاد داشته باشید این یک محموله نفتی است و بار ممنوع سلاح نیست، اما با این حال هیچ کشوری جرأت نیافت این کشتی ایرانی را بپذیرد.

 

✍️شاهد نمونه‌ای از نمایش قدرت امریکا هستیم بی هیچ تیر یا نیروی مارینزی، بدون نیاز به بالا رفتن از بدنه کشتی یا بازداشت کاپیتانش.

 

✍️نظام ایرانی در برابر چشمان جهان ناتوان از فروش یا حتی اهدای دو میلیون بشکه نفت مجانی به نظرمی‌رسد، پس چطور در دوره تحریم‌های امریکایی می‌تواند معاملات بین‌المللی‌اش را مدیریت کند؟

 

✍️تعقیب کشتی در پهنای دریا و محروم ساختن آن از پهلو گرفتن در یک ایستگاه و رسیدنش، پیامی است امریکایی نه فقط برای رهبر معظم در تهران بلکه به منطقه و کشورهای جهان است؛ متحدان یا دشمنان تفاوتی نمی‌کنند. واشنگتن زنجیری به دست‌های تهران بست و آن را به کنج هل داد، تنها یک در به رویش باز گذاشت؛ دروازه مذاکرات. چاره‌ای نمی‌یابد تا محاصره را بشکند، به دلیل اینکه چند موسسه بانکی لبنانی این هفته در فهرست سیاه قرار داده شدند تا ضربه‌ای دیگر باشد و پیامی به لبنانی‌ها و عراقی‌هایی که فکرمی‌کنند فرصت طلایی وجود دارد تا با دوره تحریم به داد و ستد بپردازند.

 

✍️دولت ترامپ هیبت امریکا را که در بحران‌های پیشین به پستی افتاده بود ترمیم می‌کند. امریکا در دولت‌های سابق به درجه‌ای از ضعف رسید و دولت‌های کنونی اروپایی نیز، که ناچار می‌شدند برای آزادی شهروندان خود که به زور توسط نظام تهران بازداشت می‌شدند، رشوه بپردازد و بر جنایت‌های قتل که در خاک‌شان اتفاق می‌افتاد و تخلف شرکت‌هایشان سکوت کنند. هر نظری درباره دولت ترامپ و مواضعش داشته باشیم، به نظر ما امریکا واقعا ابرقدرتی حقیقی است که برای تنبیه هرکسی که به منافع و امنیتش تعدی کند، درنگ نمی‌کند. در همین حال ترامپ و وزیر خارجه‌اش پمپئو با زبانی نرم رهبر معظم را مخاطب قرار می‌دهند که بیا مذاکره کنیم. آنها چوب سفت و سنگینی را در دست دارند.

 

✍️رهبر معظم به دلیل وجود ترامپ از فراوانی اخبار بدی که جلسات چای و پسته محلی‌اش را خراب می‌کنند آزرده خاطر است؛ پادگان‌های گروه‌های مسلحش درعراق بمباران شد و ملیشیای حزب الله وابسته به او مورد هجوم «پهپادها» بمب‌گذاری شده در لبنان قرار گرفت و برنامه شلیک آزمایشی موشک‌های بالستیک تخریب شد؛ ترامپ روی حسابش در«توئیتر» با انتشار عکسی از آن صحنه تفاخرکرد. جلوگیری از فعالیت‌های پولی و قراردادن وابستگان بانکی‌اش در فهرست ممنوعه بانکی در جهان. تعقیب نفتکش‌ها در سطح دریاها. این جدای از آن عملیات جاسوسی است که در مناطق مختلف منطقه علیه ایران انجام می‌شود، اما رسانه‌ای نمی‌شوند.

 

✍️آیا ایران توان این را دارد که در برابر سیل حملات بزرگ و پیوسته بایستد؟ ایران بر تغییرات در انتخابات یک سال دیگر امریکا شرط بندی کرده، اما تا آن زمان هم متحمل خسارت‌های سنگینی خواهد شد. رئیس جمهوری حسن روحانی ناچار شد رو به شهروندانش بایستد تا با آنها سخن بگوید و آنها را به بردباری برای تحمل سختی‌های زندگی و کاهش درآمد و بیکاری دعوت کند. این فریاد نشان دهنده کمک‌خواهی است و منعکس کننده ناامیدی روحانی از رئیس مافوقش، رهبر است بیش از آنکه دعوتی باشد برای همبستگی. در زمانی که سپاه پاسداران اموال ایرانی را در برافروختن جنگ‌ها در منطقه نابود می‌کند.

منبع : روزنامه الشرق الاوسط

 

? نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه شبکه جهانی کلمه نیست.

 

? مقاله هاى منتشر شده تنها بازتاب دهنده نظر نويسنده آن است.

دکمه بازگشت به بالا