تازه‌های سیاسی

نفتکش سرگردان ایران از رادارها ناپدید شد

گزارش‌ها حاکی است که نفتکش ایرانی «آدریان دریا ۱»، در آب‌های سوریه، از شامگاه دوشنبه دستگاه موقعیت‌یاب خود را خاموش کرده و تا لحظه تنظیم این خبر، از رادارها ناپدید شده‌است.

به گزارش شرکت ردیابی نفتکش‌ها، (تانکر ترکرز)، این نفتکش که بعد از ۴۵ روز توقیف، حدود دو هفته پیش از جبل‌الطارق آزاد شد،  حال در آب‌های سوریه سیستم سیگنال خود را خاموش کرده‌است.

یک شرکت دیگر ردیابی نفتکش‌ها بنام (رفینیتیو) نیز با تأیید خاموش شدن سیستم سیگنال‌دهی این نفتکش گفته‌است «آدریان دریا ۱» از زمان آزادی از جبل‌الطارق، پنج بار مسیر خود را تغییر داده و هم‌اکنون در آب‌های سوریه است و شاید برای تخلیه بار به نفتکش‌های دیگر آماده می‌شود.

در همین زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد خاموش کردن سیستم سیگنال می‌تواند به گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ اینکه مقصد این نفتکش سوریه است، دامن بزند.

پیشتر شرکت ردیابی (تانکر ترکرز) گزارش داده بود «آدریان دریا ۱» به سواحل سوریه نزدیک شده و سه نفتکش سوئزمکس ایران نیز تقریباً حوالی این منطقه هستند و احتمالاً برای تخلیه بخشی از بار آن به کار گرفته شوند.

این نفتکش سرگردان ایرانی با بار ۲٫۱ میلیون بشکه ای اش، نه قادر به گذشتن از کانال سوئز است و نه پهلوگیری در بنادر سوریه. به این خاطر دقیقاً معلوم نیست آیا این نفتکش در صورت تخلیه بخشی از بار خود، می‌خواهد از کانال سوئز گذشته و بار خود را به ایران برگرداند، یا از طریق نفتکش‌های سوئزگذر نفت خود را تحویل سوریه دهد.

از طرفی آمریکا می‌گوید ایران قول داده بود مقصد این نفتکش که ۸ شهریور به مدت ۴۵ روز در جبل‌الطارق به ظن حمل نفت به سوریه توقیف شده بود، سوریه نخواهد بود؛ اما به قول خود عمل نکرده‌است.

 

دکمه بازگشت به بالا