حقوق بشر

حمایت ۲۰۰ سینماگر و هنرمند ایرانی از نوشین جعفری

۲۰۰ نفر از سینماگران و هنرمندان ایران با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت نوشین جعفری، عکاس زندانی، ابراز نگرانی کردند.

این هنرمندان در نامه خود تاکید کرده اند؛ در حالیکه یک ماه از بازداشت خانم جعفری می گذرد، خانواده‌اش تنها یک بار صدای او را از طریق تلفن و یک بار هم صدای لرزانش را در حال استمداد و تاکید بر بیگناهی‌اش در فضای مجازی شنیده‌اند.

نویسندگان این نامه همچنین تاکید کردند که با باور به اصل برائت و با توجه به نحوه دستگیری، اطلاع‌رسانی موارد اتهامی از طرق غیررسمی و عدم دسترسی به وکیل درباره وضعیت نوشین جعفری نگران هستند.

اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، فاطمه معتمدآریا و مهناز افشار از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

نوشین جعفری، عکاس حوزه سینما و تئاتر، ۱۲ مرداد امسال توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد. صبح روز یکشنبه، ۱۰ شهریور نیز شهرزاد جعفری، خواهر او نیز بازداشت گردید.

شیوا نظرآهاری، فعال مدنی، ضمن انتشار این خبر در حساب توئیتری خود نوشت که نیروهای امنیتی پیش از این شهرزاد جعفری را تهدید کرده بودند که درباره وضعیت خواهرش اطلاع‌رسانی نکند.

به‌هنگام بازداشت نوشین جعفری و پیش از آن‌که خبر آن تأیید شود، برخی کاربران توئیتر و رسانه‌های وابسته به حکومت، با ابراز خوشحالی از بازداشت وی، ادعا کردند که نوشین جعفری گرداننده یک حساب کاربری توئیتری به نام «یار دبستانی» بوده است.

در مقابل، شماری دیگر از کاربران و روزنامه‌نگاران آن را یک پروژه امنیتی پیچیده تازه برای برخورد با برخی هنرمندان و سلبریتی‌ها توصیف کردند.

این اتهام علیه خانم جعفری درحالی مطرح می شود که خود او، علی رغم فشار نهادهای امنیتی، هرگونه ارتباط با این حساب توئیتری را تکذیب کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه ایران هم در مورد بازداشت نوشین جعفری اعلام کرده بود که بازداشت او به دلیل «اهانت به سیدالشهدا و عزاداری» و «تبلیغ علیه نظام» صورت گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا