حقوق بشر

رئیس سازمان محیط زیست ایران: حق ورود به موضوع بازداشتی‌های محیط زیست را نداریم

رئیس سازمان محیط زیست ایران ضمن اعلام اینکه دستگاه قضائی اجازه ورود به موضوع بازداشت فعالان محیط ‌زیست را نمی‌دهد، مدارس طبیعت را «غیرشرعی و قانونی» دانست و از تعطیلی آن‌ها حمایت کرد.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری حکومتی خبرآنلاین درباره تلاش‌ها در مورد آزادی فعالان محیط ‌زیست از زندان اظهار داشت: «وقتی دستگاه قضائی رسماً به ما اعلام کرده که حق ورود به این مسئله را نداریم چه کاری از دست من برمی‌آید؟»

آقای کلانتری تغییرات اخیر در دستگاه قضائی را عملاً بی‌‌تأثیر دانست و افزود: «رئیس قوه اعلام کرده که قاضی در این رابطه تصمیم می‌گیرد، امیدوارم قاضی برمبنای واقعیت‌ها تصمیم بگیرد. وزیر اطلاعات رسماً اعلام کرده است که این افراد وارد هیچ جرمی نشده‌اند؛ اما دستگاه اطلاعاتی موازی می‌گوید این افراد مجرم هستند.»

اوایل بهمن ۹۶ فعالان محیط زیست «موسسه میراث پارسیان»، از جمله هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی، در پی یک اقدام کاملا غیرقانونی و توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت گردیدند. کمی بعد عبدالرضا کوهپایه نیز به جمع آن‌ها افزوده شد. این فعالان محیط زیست در زمینه حفظ حیات وحش ایران مشغول بکار بودند.

دو هفته بعد و در فضایی کاملا بهت برانگیز مسئولان قضائی جمهوری اسلامی اعلام کردند که کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است. سپس خانواده و وکیل او خواستار بررسی بیشتر علت این مرگ مشکوک شدند که هنوز گزارش دقیقی از آن منتشر نشده است.

دیگر دستگیرشدگان علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی و سازمان حفاظت از محیط زیست، به جاسوسی و افساد فی‌الارض متهم گردیدند.

چهارم تیرماه سال جاری بیش از ۱۰۰ تن از استادان دانشگاه‌ها و اعضای جامعه علمی ایران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی خواهان آزادی فعالان محیط زیستی زندانی شدند. آن‌ها هشدار دادند که ادامه این بازداشت به گسترش ناامیدی اجتماعی دامن خواهد زد.

دکمه بازگشت به بالا