تازه‌های سیاسی

سخنگوی دولت ایران درباره مذاکرات با فرانسه: دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی می گوید که مذاکرات با رییس جمهور فرانسه و اتحادیه اروپا برای اجرای تعهدات آنها در برجام از مسائل مهم هفته گذشته بوده که در بسیاری از موارد، دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است.

در حالی که ایران هنوز جزئیاتی از گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود ارائه نکرده، آقای ربیعی، روز دوشنبه ۱۱ شهریور، در نشست خبری هفتگی خود، درباره این مرحله گفت: تا روز آخر منتظر خواهیم ماند و متناسب با اقدامات طرف مقابل تصمیم خود را خواهیم گرفت.

همچنین روز دوشنبه عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران به همراه نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی به پاریس سفر می‌کنند. سخنگوی دولت ایران در این باره گفت که موضوع این مذاکرات خرید نفت ایران است و این که تمهیدی اتخاذ شود تا پول آن در دسترس قرار گیرد و به ایران بازگردد.

سخنگوی دولت آقای روحانی ضمن اینکه این مذاکرات را فشرده توصیف کرده اعلام داشت، تا روز جمعه فرصت برای برداشتن گام سوم است و این که ما به سمت گام سوم حرکت نکنیم کاملا بستگی به واکنش طرف اروپایی دارد.

این در حالی است که علی مطهری، عضو مجلس شورای اسلامی مدعی شده است که پاریس برای نگه داشتن تهران در برجام راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای پیش خرید نفت ایران را مطرح کرده است.

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه گفته بود که اگر اروپایی‌ها اقدامات لازم را تا روز پنجشنبه [۱۴ شهریور] انجام ندهند، نامه‌ای به اروپایی‌ها خواهیم نوشت و اجرای گام سوم را به آن‌ها ابلاغ می‌کنیم.

دکمه بازگشت به بالا