حقوق بشر

یکی دیگر از امضاکنندگان بیانیه درخواست استعفای خامنه‌ای بازداشت شد

نیروهای اداره اطلاعات در مشهد، شامگاه جمعه نهم شهریور ماه کمال جعفری یزدی، فعال مدنی و سیاسی را در منزل شخصی‌اش بازداشت کردند.

آقای جعفری یکی دیگر از امضاکنندگان بیانیه درخواست استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است که پیش از امضای این نامه، به دلیل راه انداختن یک کانال تلگرامی و فعالیت سیاسی، به چند اتهام از جمله تبلیغ علیه نظام، دستگیر، زندانی و بازجویی شده بود.

او در دادگاه اولیه در مجموع به ۱۳ سال حبس محکوم گردید و در روز برگزاری دادگاه تجدید نظرش، تجمعی اعتراضی در مقابل دادگستری مشهد شکل گرفت که با حمله نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و شماری از تجمع‌کنندگان نیز بازداشت شدند.

در میان این بازداشت‌شدگان برخی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای هم حضور داشتند ولی مقام‌های قضایی بازداشت آنان را بی‌ربط با این نامه دانستند. در روزهای بعد اما دیگر امضا‌کنندگان نامه ۱۴ نفره درخواست استعفای خامنه‌ای هم بازداشت گردیدند.

بر اساس گزارش ها کمال جعفری یزدی ساعت ۱۰ شب جمعه ۹ شهریور بازداشت شده. گزارش شده است که دست‌کم ۱۵ مامور امنیتی برای دستگیر کردن او وارد منزلش شده‌اند و پس از بازداشت، او را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

جعفری یزدی اوایل مرداد ماه سال ۹۷ هم به دست نیروهای اداره اطلاعات مشهد بازداشت شده بود. او ۱۰ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات بازجویی و سپس به زندان وکیل آباد مشهد منتقل گردید.

در نهایت پس از گذشت بیش از سه ماه از بازداشت جعفری یزدی، او با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی موقتا آزاد شد.

کمال جعفری یزدی که احکام صادر شده برای او در دادگاه بدوی در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شده است، ۵۳ ساله و دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک است. او سابقه حضور طولانی در جنگ هشت ساله ایران و عراق را دارد و به همین دلیل دچار آسیب ۳۵ درصدی شده است. او همچنین از جمله اسیران این جنگ بوده.

دکمه بازگشت به بالا