حقوق بشر

اعتراض یک نماینده مجلس به وضعیت نوشین جعفری و صدور احکام سنگین برای فعالان کارگری

همزمان با صدور احکام جدید حبس برای فعالان کارگری، پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس، در تذکری در جلسه علنی مجلس به صدور حکم زندان سنگین برای مرضیه امیری و عاطفه رنگریز و همچنین وضعیت نوشین جعفری در زندان اعتراض کرد.

خانم سلحشوری در تذکری شفاهی در جلسه علنی روز یکشنبه، ۱۰ شهریور، گفت که ندای دادخواهی نوشین جعفری از زندان در فضای مجازی پیچیده است.

این درحالی است که چند روز پیش شیوا نظرآهاری، فعال مدنی، با قرار دادن یک فایل صوتی در حساب توئیترش، از فشار شدید بر نوشین جعفری، عکاس زندانی، در زندان خبر داد.

بر اساس فایل صوتی منتشر شده، در زندان از خانم جعفری خواسته می شود تا مسئولیت حساب توئیتری «یار دبستانی» را بر عهده بگیرد.

انتشار این فایل صوتی در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته و بسیاری از کاربران این شبکه، از تجربیات مشابه خود در دوران زندان گفته اند.

از سویی دیگر دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت ایران با اشاره به این فایل صوتی خواستار تحقیق در این باره شده بود تا رسوایی هایی چون شکنجه و اعتراف‌گیری از متهمان ساختگیِ ترور دست‌اندرکاران برنامه اتمی ایران تکرار نشود.

خانم سلحشوری همچنین با اشاره به صدور حکم زندان طولانی‌مدت برای مرضیه امیری و عاطفه رنگریز و مقایسه آن با احکام متهمان اختلاس های کلان اظهار داشت، افسوس آن جاست که برای متهمان اختلاس مانند متهم موسسه ثامن‌الحج ۱۵ سال حکم صادر شده است.

اردیبهشت امسال همزمان با روز جهانی کارگر، تجمعی در برابر ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد که مأموران امنیتی اقدام به بازداشت حدود ۳۵ نفر از شرکت‌کنندگان در این تجمع کردند.

برخی از بازداشت‌شدگان آزاد شدند و برای بقیه نیز در هفته‌های اخیر احکام زندان و شلاق صادر شده است.

از جمله دادگاه انقلاب تهران عاطفه رنگریز را به ۱۱ سال و نیم زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

همچنین مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق، به ۱۰ سال و نیم زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق، نسرین جوادی، فعال کارگری، به هفت سال زندان و حسن سعیدی و رسول طالب مقدم، دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد به پنج سال و دو سال زندان محکوم شده‌اند.

پروین محمدی، علیرضا ثقفی و همسرش هاله صفرزاده، از فعالان کارگری، نیز به یک سال زندان محکوم شده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا