تازه‌های سیاسی

ایران محدودیت‌های توافق هسته‌ای را نقض کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه ۸ شهریور اعلام کرد که ایران با نقض محدودیت‌های اعمال شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میزان ذخایر اورانیوم غنی‌ شده‌را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری‌ رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران خواست تا ضمن همکاری کامل با آژانس به مفاد توافق هسته‌ای امضا شده با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ پایبند باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این‌باره اعلام کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران به سطح ۲۴۱ کیلوگرم، یعنی بیش از سقف ۲۰۲ کیلوگرم توافق شده در سال ۲۰۱۵، افزایش یافته است.

بنا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران علاوه بر افزایش کمی ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود، درجه خلوص غنی‌سازی را نیز به سطحی بیش از ۳.۶۷ درصد رسانده است.

این در حالی است که بنا به این گزارش، ایران عملیات غنی‌سازی اورانیوم خود را تا درجه خلوص ۴.۵ درصدی ادامه داده است.

غنی‌سازی ۴.۵ درصدی کنونی اورانیوم در ایران هر چند نقض توافق هسته‌ای محسوب می‌شود اما همچنان از میزان غنی‌سازی ۲۰ درصدی قبل از امضای توافق هسته‌ای بسیار کمتر است و تا غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم که برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد نیاز است، بسیار فاصله دارد.

تهران اخیرا در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تشدید تحریم‌ها به ویژه بر صادرات نفت، تعاملاتی مالی و بانکی ایران علاوه بر اقدامات ستیزه‌جویانه در منطقه، به کاهش چند مرحله‌ای تعهداتش در توافق هسته تهدید کرده بود و از این طریق تلاش می‌کرد تا حتی الامکان از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای بهره‌مند شود.

 

دکمه بازگشت به بالا