تازه‌های سیاسی

اعتراض دکتر مهدی خزعلی به عدم بازداشت “قاسم سلیمانی” در قضیه دادن پول به بقایی

دکتر “مهدی خزعلی” ،دبیرکل جبهه آزادی با اشاره به شعار مبارزه با فساد  از سوی “قوه قضائيه” مى گوید پس چرا در قضیه حمید بقایی ، سردار قاسم سلیمانی بازداشت نشده است ؟

آقای خزعلی شامگاه سه شنبه ( ۵ شهریور ۹۸) در گفتگو با شبکه جهانی کلمه اعلام کرد که حمید بقایی به خاطر چه چیزی به ۱۵ حبس محکوم شده ، به خاطر پولی که ازسردار سلیمانی گرفته ، پس چرا دهنده پول -که آقای سلیمانی است – آزاد است . به گفته وی ، سلیمانی که این پول را داده به راحتی رفت وآمد می کند وکسی با وی برخوردی نکرده است .

این اعتراض در حالیست که حمید بقایی در اتهام  اختلاس در پول‌های سپاه،  به ۱۵ سال حبس، ۴۳ میلیارد تومان رد مال و ۴۳ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده است.

پیشتر، قوه قضاییه ایران درباره محکومیت حمید بقایی، متن کامل حکم دادگاه تجدیدنظر او را منتشر کرده که در آن یکی از مقام‌های سپاه رسیدن مبالغی از سپاه قدس به آقای بقایی را تأیید کرده است.

برمبنای حکم منتشرشده، سازمان حفاظت اطلاعات سپاه مدعی است آقای بقایی مبلغ سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو و همچنین ۵۹۰ هزار دلار در پولی که سپاه پاسداران “برای امور مربوط به کشورهای آفریقایی” داده، اختلاس کرده است.

به گفته مقام های سپاه پاسداران، این مبالغ نه از طرق انتقال بانکی، که به صورت نقدی، در ۱۲ مرداد ۱۳۹۲، یعنی یک روز پیش از شروع به کار دولت حسن روحانی در اختیار آقای بقایی قرار گرفته بودند. حکم دادگاه تصریح داشت که مبلغ پرداختی به آقای احمدی‌نژاد “بنا به جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران” به او داده شده و “نه به عنوان یک شخص حقیقی”.

در همین حکم آمده بود که آقای بقایی، به همراه دو متهم دیگر، در درخواست تجدیدنظر خود گفته‌اند “هیچ‌گاه جهت انجام امری در امور آفریقایی و غیرآفریقایی، نه مخاطب این نهاد انقلابی بوده‌اند و نه آن قدر مورد اعتمادشان که حسب آن مبالغ هنگفتی آن هم بدون اخذ یک برگ رسید، آن هم پس از دوره مسئولیت به ایشان داده شود.”

در درخواست تجدیدنظر این افراد آمده بود که مبلغ مورد اشاره “موضوعی فیمابین شخص آقای سلیمانی و شخص احمدی‌نژاد بوده و اینکه مبلغ واقعی چه میزان بوده و اساسا ماهیت آن و به چه منظوری تحویل شده، موضوعی فیمابین شخص این بزرگواران بوده است.”.

دراین ارتباط، کمی پیش از انتشار حکم دادگاه، محمود احمدی‌نژاد با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به قاسم سلیمانی خواست او درباره حمید بقایی سکوت نکند.

وی تهدید کرده بود که “مراودات کاری” میان خود و آقای سلیمانی را منتشر می‌کند.

آقایان احمدی‌نژاد و بقایی می‌گویند رسیدگی به پرونده حمید بقایی “سیاسی” است. آنها اتهام‌های مالی را به شدت رد می‌کنند.

پیش از این، حمید بقایی معاون رئیس جمهور ایران در دولت دهم، نیز  در نامه‌ای به قاسم سلیمانی از او خواست که ادعای پرداخت مبلغی از سپاه را تکذیب کند.

وی همچنین خطاب به قوه قضاییه نوشته بود اتهام تصرف غیرقانونی او در پولی که گفته شده از سوی نیروی قدس سپاه در اختیار او قرار گرفته صحت ندارد و افزوده: “اما به فرض محال در این داستان ساختگی… آیا بنده مقصرم یا آقای سردار قاسم سلیمانی به عنوان مقام مسئول مجاز در سپاه قدس و تحویل دهنده ارزهای مذکور؟”

به گفته منتقدان ، انتشار آن حکم، به ابهاماتی جدید دامن زد و از جمله اینکه در صورت پذیرش روایت سپاه پاسداران، چرا نیروی قدس درست قبل از روی کار آمدن تیم رئیس جمهور جدید در نهاد ریاست جمهوری، این میزان ارز را بدون استفاده از سیستم بانکی، به تیم رئیس جمهور سابق تحویل داده که در حال ترک قدرت بوده است؟

حمید بقایی نیز در دفاعیه ای خود، نوشته: طبق قانون “هرگونه تحویل و دریافت وجوه دولتی و حتی تبادل وجوه میان سازمان‌های دولتی با افراد حقیقی باید تماماً در قالب سیستم ذی‌حسابی و امور مالی همراه با تنظیم اسناد مثبته حسابداری از جمله درخواست وجه، اخذ رسید، تنظیم صورت‌مجلس تحویل و یا انتقال از طریق حساب قانونی به حساب قانونی صورت بگیرد”.

وی در عین حال، افزوده: “آقای احمدی نژاد طی چند مکاتبه با بازپرس و قاضی ۱۰۵۷ صراحتاً اعلام فرمودند که این موضوع میان ایشان و سردار قاسم سلیمانی است و ارتباطی به اینجانب ندارد، با این حال هیچ‌گونه ردی از این مکاتبات در پرونده، کیفرخواست و رای قاضی وجود ندارد.”

آقای بقایی در ادامه این سوال چالشی را مطرح کرده بود: “بازپرس و قاضی باید توضیح دهند که اولاً با مکاتبات انجام شده توسط جناب آقای احمدی نژاد چه کار کرده اند و چرا ردی از آنها در رای موجود نیست؟ ثانیاً چرا مکاتبات عمداً از پرونده، کیفرخواست و رای صادره حذف شده‌اند؟”

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا