ایران

NPR از آمادگی احتمالی ایران برای پرتاب سومین ماهواره خود خبر داد

رادیو ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، می‌گوید ایران احتمالا آماده می‌شود تا برای سومین بار، در سال جاری میلادی بخت خود را برای پرتاب موشک و ماهواره به فضا بیازماید.

رادیو ملی آمریکا، که پیشتر نیز در مورد تلاش ایران برای پرتاب ماهواره گزارش منتشر کرده بود، می‌گوید تصاویری که از ماهواره شرکت «پلـَنـِت» به دستش رسیده، نشان می‌دهد سکوی پرتاب موشک در «پایگاه فضایی موسوم به امام خمینی»، رنگ‌آمیزی شده‌است.

« این پایگاه فضایی » در سمنان، پایگاه سکوی ثابت است و در مرداد ۱۳۹۶ با پرتاب آزمایشی ماهواره‌بَر سیمرغ به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.

مقام‌های آمریکایی، برخلاف مقام‌های جمهوری اسلامی، آزمایش مرداد ۹۶ را «ناموفق» توصیف کرده بودند.

رادیو NPR می‌گوید سکوی این پایگاه تا پیش از تصاویر تازه هنوز نشانه‌های از سوختگی ناشی از پرتاب موشک بر خود داشت و تکه‌های باقی‌مانده از پرتاب نیز روی آن و اطرافش قرار داشتند

بر سر آزمایش‌های موشکی و تاثیر آن بر صلح و ثبات در غرب آسیا، اختلافاتی عمیق بین واشینگتن و متحدانش، از جمله کشورهای اروپایی، با تهران وجود دارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های پیشین و فعلی دولت آمریکا، اظهار کرده است که کاخ سفید «برنامه محرمانه‌ای» برای مقابله با برنامه موشکی جمهوری اسلامی دارد.

مقام‌های ایران به‌طور رسمی از پرتاب مجدد ماهواره سخنی نگفته‌اند و هنوز واکنشی به گزارش ان‌پی‌آر نشان نداده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا