تازه‌های سیاسی

رئیس جمهور آمریکا: ماکرون من را در جریان سفر ظریف گذاشته بود

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری آمریکا امروز دوشنبه چهارم شهریور در حاشیه نشست هفت قدرت اقتصادی جهان (G7) در شهر بیاریتز گفت که امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش، او را در جریان دعوت از وزیر خارجه ایران قرار داده و از او خواسته است تا با سفر ظریف موافقت کند.

ترامپ همچنین با بیان اینکه “من گفتم: اگر چنین قصدی دارید، آن را انجام بدهید”، با اشاره به مکرون گفت: «من می‌دانستم او چه کار می‌کند و با همه چیز موافقت کردم.»

رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر تأکید کرد که او قصد تغییر رژیم جمهوری اسلامی را ندارد و تنها می‌خواهد از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند.

ترامپ همچنین با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر در “شرایط دشواری” از لحاظ اقتصادی قرار دارد، گفت که آمریکا خواستار “توافقی جدید” با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور است و حاضر است به قوی‌تر شدن ایران کمک کند.

نخستین گزارش‌ها از کاخ سفید پس از حضور ظریف در بیاریتز حاکی از آن بود که فرانسه ترامپ را در جریان این اقدام قرار نداده و این سفر را با او هماهنگ نکرده است.

محمدجواد ظریف در سفر دیروز یکشنبه خود به محل نشست گروه هفت که به دعوت مکرون صورت گرفته بود، با رئیس جمهوری فرانسه و ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود، دیدار و گفت‌وگو کرد و دیداری هم با دیپلمات‌های آلمانی و بریتانیایی داشت.

 

دکمه بازگشت به بالا