تازه‌های سیاسی

افزایش سیستماتیک مجرم‌انگاری مدافعان حقوق بشر در ایران

در گزارشی تحت عنوان “غیرقابل دفاع: مجرم‌انگاری نظام‌مند مدافعان حقوق بشر در ایران” که ۲۹ مرداد ماه منتشر شده، آمده است که مدافعان حقوق بشر در ایران که از دیرباز هدف حمله‌ دولت قرار داشته‌اند، از اواخر سال ۲۰۱۷ در معرض آزار بیشتر و نظام‌مند قضایی قرار گرفته‌اند.

گزارش یاد شده بر اساس تحلیل ۲۸ پرونده‌ مورد توجه “برنامه‌ نظارت” در سال ۲۰۱۸ و نیمه‌ نخست ۲۰۱۹، از جمله فعالان و وکلای سرشناس، نسرین ستوده، رضا خندان و محمد نجفی، تهیه شده است.

برنامه‌ نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در سال ۱۹۹۷ به عنوان برنامه‌ مشترک “فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر” و “سازمان جهانی مبارزه با شکنجه” ایجاد شده و هدف آن جلوگیری از سرکوب مدافعان حقوق بشر یا چاره‌جویی درباره‌ آن است.

جرالد استابروک، دبیرکل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه هم گفته است: «ایران پیشینه‌ای طولانی در مجرم انگاشتن مدافعان حقوق بشر از طریق پیگرد آن‌ها به‌خاطر اتهام‌های به اصطلاح امنیت ملی دارد.»

 

دبیرکل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه به ایران توصیه کرده است که “اصلاحات فوری برای اطمینان یابی از وجود دولت حقوق‌مدار و کرامت و استقلال قاضی‌ها، وکلای دادگستری و دادستان‌ها” ضروری است.

در این گزارش از دولت ایران خواسته شده تا فوری و بدون قید و شرط کلیه‌ مدافعان حقوق بشر را آزاد کند.

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا