حقوق بشر

شکایت مهرانگیز کار از جمهوری اسلامی ایران به خاطر «شکنجه و قتل» همسرش

مهرانگیز کار، حقوقدان، به دلیل «شکنجه و قتل» همسرش سیامک پورزَند، از جمهوری اسلامی ایران، علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران،  در یک دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرد.

دفتر حقوقی که وکالت خانم کار را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۲۴ مرداد، منتشر کرده، دلیل شکایت او را «حبس، شکنجه، گروگانگیری و قتل فراقضایی» همسرش سیامک پورزند عنوان کرده است.

سیامک پورزند روزنامه‌نگار سرشناسی بود که هشت سال پیش، پس از چند سال حبس به‌‌ اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی» و سپس حبس خانگی، در اریبهشت سال ۱۳۹۰ در ۸۰ سالگی با پریدن از طبقه ششم آپارتمان محل اقامتش به زندگی خود پایان داد.

در طول دوران زندان سیامک پورزند، فیلم «اعترافات اجباری» او از تلویزیون پخش شد. آقای پورزند که به‌ دلیل حمله قلبی از زندان به بیمارستان و سپس به حبس خانگی منتقل شده‌ بود، به‌ گفته‌ خانواده‌اش برای مدتی طولانی در «تنهایی مطلق» بود و اجازه ملاقات با فرزندانش را هم نداشت.

در بیانیه‌ای که دفتر حقوقی هریس چی و همکاران منتشر کرده‌اند، مرگ آقای پورزند “مشکوک” خوانده شده و جمهوری اسلامی، “مسئول” مرگ او معرفی شده است.

خانم کار گفته است مرگ آقای پورزند ناشی از “رفتار حکومتی بوده که به قوانین خودش احترام نمی‌گذارد.”

وی گفته است می‌خواهد از این فرصت برای “حرکتی فعالانه برای عدالت خواهی و به ثبت رساندن جنایات ضد حقوق بشری جمهوری اسلامی استفاده کند.”

گفتنی است سیامک پورزند پسرخاله احمد شاملو، شاعر معاصر ایران در سال‌های پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در تاسیس و اداره نشریاتی چون “پیک سینما” و “کتاب هفته کیهان” همکاری داشت و از اعضای هیات مدیره سندیکای نویسندگان بوده است.

دکمه بازگشت به بالا