تازه‌های سیاسی

ایالات متحده حکم توقیف نفتکش ایرانی گریس‌۱ را صادر کرد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا شامگاه جمعه ۲۵ مرداد به وقت محلی اعلام کرد حکم توقیف نفتکش ایرانی «گریس ۱» را یک روز پس از آزادی آن از سوی دادگاهی در جبل الطارق صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در مفاد حکم توقیف نفتکش ایرانی که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده، آمده است که این نفتکش و تمامی محموله نفتی آن و نیز مبلغ ۹۹۵ هزار دلار با استناد به نقض «قانون فوق‌العاده اقتصادی بین‌المللی»، اختلاس بانکی، پولشویی و دست داشتن در تروریسم، مصادره می‌شود.

جیسی لیو، دادستان کل در واشینگتن پایتخت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نفتکش ایرانی «گریس ۱» به موجب شکایتی از سوی دولت آمریکا مصادره می‌شود.

این در حالی است که جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، خبر توقیف مجدد نفتکش ایرانی «گریس یک» را نادرست دانست و گفت: « این کشتی بعد از رفع توقیف، در حال طی کردن مسیر خود به سمت بنادر مدیترانه است.»

او تاکید کرده که « خبر‌های مربوط به توقیف مجدد این نفتکش صحت ندارد و اخبار رسمی در خصوص وضعیت این نفتکش ایرانی به زودی منتشر خواهد شد».

در  همین حال خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی با اشاره به این که «نفتکش ایرانی روز گذشته حرکت کمی را به ثبت رساند اما هم‌چنان در قلمروی سرزمینی جبل‌ طارق است»، هشدار داد که «هر گونه تعلل در حرکت این نفتکش می‌تواند فرصتی تازه» برای آمریکایی‌ها فراهم کند.

نفتکش ایرانی گریس۱ که اکنون به «آدریان دریا» تغییر نام داده است پیشتر در  ۱۳ تیر ماه، به عنوان «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» از سوی  نیروی دریای بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

دکمه بازگشت به بالا