تازه‌های سیاسی

درخواست پاکستان از سازمان ملل برای نشست فوری درباره‌ کشمیر

پاکستان شامگاه سه‌شنبه ۲۲ مرداد ضمن دعوت از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای انعقاد نشستی فوری درباره کشمیر، گفت، تصمیم هند در لغو خودمختاری کشمیر «صلح جهانی را تهدید و این عمل منجر به پاکسازی قومی و کشتار جمعی» در این اقلیم که دارای اکثریت مسلمان است، خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، شاه‌ محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان ضمن محکوم کردن «اقدامات خصمانه اخیرِ» دولت ملی‌گرای هند گفت این اقدام دولت هند تعمد در جهت نقض موضعی است که از سوی جامعه بین‌المللی در قبال اقلیم مورد منازعه جامو و کشمیر اتخاذ شده است.

وزیر خارجه پاکستان سه‌شنبه در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل که خبرگزاری آسوشیتد پرس نسخه‌ای از آن را دریافت کرده است، هند را به اجرای «ایدئولوژی نژادپراستانه‌ای» متهم ساخته و تاکید کرد که هدف این کشور «تبدیل کشمیر از اقلیمی با اکثریتی مسلمان به منطقه‌ای با اکثریتی هندو است».

جاسیک چابوتویچ، وزیر خارجه لهستان که کشورش این ماه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد با بیان‌ اینکه «روابط متشنج میان هند و پاکستان به طور منفی بر کل منطقه جنوب آسیا تاثیر خواهد گذاشت»، گفت که نسخه‌ای از این نامه را دریافت کرده و با سایر کشوهای عضو شورای امنیت آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

از سویی دیگر دولت هند که پس از لغو نظام خودمختاری در کشمیر، اخیرا خطوط تلفن و خدمات اینترنت را برای بیش از یک هفته قطع کرده تا مانع از وقوع کودتای احتمالی در این منطقه شود، سه‌شنبه اعلام کرد به طور «تدریجی» ممنوعیت‌های اعمال شده علیه اقلیم کشمیر را بر خواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا