تازه‌های سیاسی

آمریکا درباره‌ی اختلال در GPS شناورها در آب‌های جنوبی ایران هشدار داد

اداره دریانوردیِ وزارت حمل‌ونقل آمریکا و ستاد فرماندهی مرکزی آن کشور، در مورد تلاش‌ها در ایجاد اختلال در سامانه ناوبری و اطلاعاتی، « GPS » شناورهای تجاری در آبهای منطقه، تنگه هرمز و دریای عمان، هشدار داده‌اند.

اداره دریانوردی آمریکا در بیانیه‌ای که ۱۶ مرداد ماه منتشر کرده با اشاره به «تهدیدهایی که از سوی ایران در مورد ایجاد اختلال در جی‌پی‌اس کشتی‌ها متوجه شناورهای تجاری در خلیج فارس، تنگه هرمز ، دریای عمان و دریای سرخ  وجود دارد»، نیز هشدار داده‌است.

وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده می‌گوید، «افزایش تنش‌های سیاسی و اقدامات نظامی در منطقه، همچنان یک تهدید جدی برای شناورهای تجاری‌ست»

این وزارت‌خانه افزوده است «کشتی‌هایی که در اطراف تنگه هرمز رفت‌وآمد دارند، ممکن است بدون هیچ اطلاع قبلی با اختلال در جی‌پی‌اس، دست‌کاری در سامانه ی ارتباطات ناوبری و دیگر ارتباطات [رادیویی دریایی] روبه‌رو شوند».

شبکه خبری سی‌ان‌ان، به‌نقل از یک مقام دفاعی آمریکایی که نامی از او نبرده، گزارش داده‌است که «ایران با ایجاد اختلال» در سامانه‌های ناوبری شناورها و هواپیماهای غیرنظامی، «تلاش می‌کند که کشتی‌ها و هواپیماها را به‌اشتباه به حریم دریایی و هوایی خود بکشاند»؛ تا  برای توقیف آن‌ها بهانه داشته باشد».

این بیانیه‌ها در حالی منتشر شده‌اند که واشینگتن در تلاش برای ایجاد ائتلافی‌ست که امنیت کشتی‌رانی تجاری و آزادی دریانوردی در آب‌های جنوب ایران را فراهم کند.

دکمه بازگشت به بالا