تازه‌های سیاسی

اعلام رسمی بریتانیا مبنی بر پیوستن به ائتلاف امنیت دریایی خلیج فارس

بریتانیا رسماً اعلام کرد به ائتلاف نظامی آمریکا برای امنیت دریایی در خلیج فارس می‌پیوندد. این خبر را دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرده است.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه «هدف ما فراهم کردن وسیع‌ترین حمایت بین‌المللی برای حفظ ناوبری بین‌المللی است» گفت: اعزام ناوهای بریتانیایی به منطقه «به تقویت امنیت می‌انجامد و تضمین مضاعفی برای کشتی‌رانی است».

همزمان وزارت دفاع بریتانیا نیز با اعلام اینکه نیروی دریایی این کشور برای اسکورت کشتی‌ها در تنگه هرمز با آمریکا همکاری می‌کند، بدون اشاره به جزئیات، انجام این مأموریت را با حضور ۲ ناو آمریکایی و ۲ ناو بریتانیایی عنوان کرد.

بریتانیا پیشتر به دنبال توقیف یک نفتکش این کشور به دست سپاه پاسداران گفته بود یک “ائتلاف اروپایی” تشکیل می‌دهد تا از کشتی‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، حفاظت کند.

در آن زمان، چند کشور اروپایی بلافاصله از این تصمیم بریتانیا حمایت کردند اما ایران تشکیل چنین ائتلافی را محکوم کرد.

بریتانیا هفته گذشته (۳۱ ژوئیه)، در جریان یک کنفرانس بین‌المللی در بحرین موافقت کرد که به یک مأموریت بین‌المللی بپیوندد تا همکاری‌های دریایی را بین کشورهای منطقه افزایش دهد. بریتانیا پیشنهاد داده تا رهبری یکی از کارگروه های دریایی را نیز بر عهده بگیرد

دکمه بازگشت به بالا