تازه‌های سیاسی

انتقاد سفیر آمریکا از عدم مشارکت آلمان به عملیات تنگه هرمز

وزیر امور خارجه آلمان یک بار دیگر مخالفت دولت متبوعش با خواست آمریکا مبنی بر مشارکت در مأموریت دریایی برای حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز را اعلام داشت. آمریکا از ۶۰ کشور خواسته است در این مأموریت نظامی شرکت کنند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از حزب سوسیال دموکرات، از سوی دولت متبوعش پیشنهاد آمریکا برای مشارکت آلمان در عملیات دریایی با هدف حفاظت از کشتیرانی تجاری در تنگه هرمز را رد کرد.

در همین رابطه ریچار گرنل، سفیر ایالات متحده در برلین، دهـم مرداد ماه ضمن ابراز ناخرسندی از تصمیم آلمان، می‌گوید بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا باید مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده بگیرد.

آقای گرنل گفته «آلمان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی اروپا است. چنین موفقیتی یک مسئولیت جهانی را همراه می‌آورد».

این سخنان سفیر آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه آلگماینه مطرح شده که خبرگزاری رویترز آن را بازتاب داده‌است.

سفارت ایالات متحده در برلین هشتم مرداد ماه به‌طور رسمی اعلام کرده بود واشینگتن از آلمان خواسته که برای مقابله با «تهاجم نیروهای ایرانی و تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز» به «فرانسه و بریتانیا» بپیوندد.

جریان ایجاد یک ائتلاف یا ناوگان دریایی غربی یا منطقه‌ای در آب‌های جنوبی ایران با بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه، مدتی‌ست که مطرح شده است. اما به‌دنبال توقیف نفتکش حامل پرچم بریتانیا، توسط نیروهای سپاه پاسداران، لندن خواستار تشکیل یک ناوگانی اروپایی در آبهای منطقه ای جنوب ایران شد.

دکمه بازگشت به بالا