تازه‌های سیاسی

چهارمین گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و فرانسه در ۲ ماه گذشته

حسن روحانی و امانوئل ماکرون، روسای جمهوری ایران و فرانسه شامگاه سه‌شنبه برای چهارمین بار در ۲ ماه اخیر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

کاخ الیزه (دفتر ریاست جمهوری فرانسه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آقای ماکرون در جریان گفت‌وگو با همتای ایرانی خود بار دیگر درخواست کرد تا شرایط لازم برای «کاهش تنش میان ایران و ایالات متحده آمریکا» ایجاد شود.

به گفته سخنگوی الیزه، رئیس جمهوری فرانسه به آقای روحانی گفته است: «این نقش فرانسه است تا تمام تلاش‌های لازم را در قبال همه طرف‌های درگیر انجام دهد تا همه قبول کنند که با یک توقف [تنش‌ها] گفت‌وگوها را آغاز کنند.»

به گزارش سایت اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، رئیس جمهوری ایران «جدیت اروپا در عادی سازی روابط نفتی و بانکی ایران با دیگر کشورها را گام اول از تعهدات مورد انتظار ایران خواند» و افزود: «اختصاص خط اعتباری از سوی اروپا در این زمینه می تواند به عنوان مقدمه حائز اهمیت باشد.»

فرانسه در ماه‌های گذشته تلاش خود برای حفظ برجام و ایفای نقش، به منظور جلوگیری از افزایش تنش در منطقه را دوچندان کرده است. کاخ الیزه می‌گوید آقای ماکرون [درباره پرونده ایران] با هماهنگی آلمان و بریتانیا عمل می‌کند و تماس‌های خود را با روسیه و چین ادامه می‌دهد. براساس بیانیه ریاست جمهوری فرانسه سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به جنوب فرانسه در روز ۲۹ مرداد و برگزاری اجلاس گروه هفت در همین کشور، فرصت‌های بعدی برای رایزنی درباره پرونده ایران هستند.

دکمه بازگشت به بالا