تازه‌های سیاسی

عفو بین الملل به اظهارات مصطفی پورمحمدی درباره‌ی کشتار ۶۷ واکنش نشان داد

عفو بین‌الملل در برابر دفاع اخیر مصطفی پورمحمدی، مشاور قوه قضائیه، از اعدام‌های دسته جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ واکنش نشان داده،  و آن را دلیل مصونیت مسئولان کشتار در برابر مجازات دانست و خواستار برقراری عدالت شد.

عفو بین‌الملل  به طور مشخص درباره آن بخش از اظهارات مصطفی پورمحمدی ابراز نگرانی کرده که در آن او مدافعان کشف حقیقت و دادخواهی را به «دفاع از تروریسم» و «همدستی با دشمنان ایران در منطقه» متهم می‌کند و هشدار می‌دهد که این افراد مورد تعقیب کیفری و محاکمه قرار خواهند گرفت

پورمحمدی که تاکنون سعی کرده بود خود را فاقد نقشی معین در سرکوب‌های دهه ۱۳۶۰ و به ویژه کشتار ۶۷ نشان دهد، در گفت‌و‌گوی اخیر بی‌‌پرده می‌گوید:

«ما هنوز تصفیه‌حساب نکرده‌ایم و بعد از تصفیه‌حساب این حرف‌ها را پاسخ می‌دهیم.»

انتشار ویدئوی مصاحبه مصطفی پورمحمدی با نشریه مثلث باعث شد تا بار دیگر نقش او در کشتار زندانیان سیاسی و اعدام‌های تابستان ۶۷ مورد توجه قرار گیرد.

در روزهای ابتدایی مرداد ماه ۶۷ روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، طی فرمانی ، هیأتی چهار نفره را که به هیآت مرگ مشهور شد مامور رسیدگی مجدد به پرونده زندانیان سیاسی کرد که اغلب قبلا محاکمه و به حبس محکوم شده بودند.

او در این نامه و در حاشیه آن تاکید کرده بود که هر کس که همچنان “بر سر موضع نفاق” باشد باید با او “با خشم و كينه انقلابى” برخورد و اعدام شود.

این اعدام‌ها که ناقض بسیاری از پیمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی و قوانین داخلی بود، چنان ابعادی داشت که مخالفان زیادی پیدا کرد. از مشهورترین شخصیت های مخالف این اعدام ها در آن زمان ، حسینعلی منتظری بود که به خاطر انتقادش از این رویه،  از قائم مقامی رهبری نیز خلع شد.

دکمه بازگشت به بالا