تازه‌های سیاسی

دعوت بریتانیا از کشورهای اروپایی و آمریکا برای تشکیل ائتلاف بین المللی در پاسداری از تنگه‌ی هرمز

روزنامه «گاردین» نوشت که بریتانیا نمایندگان نظامی آمریکا، فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی را دعوت کرده تا در نشستی که چهارشنبه ۹ مرداد در بحرین برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی پاسداری از تنگه هرمز برگزار می‌شود، شرکت کنند.

این روزنامه توضیح داد که بریتانیا امیدوار است تا پلی را میان ایالات متحده و کشورهای اروپایی دیگری همچون آلمان ایجاد کند که از مشارکت در هر ماموریتی به رهبری واشینگتن اجتناب می‌کنند.

منابع بریتانیایی گفتند که پیشنهاد جرمی هانت وزیر خارجه پیشین بریتانیا برای ایجاد نیروی اروپایی پاسداری برای ممانعت از توقیف و مصادره شدن نفتکش‌ها در آینده توسط ایران، همچنان به قوت خود پا بر جا است.

در همین راستا واشینگتن نیز پیشنهاد افزایش تلاش‌ها به منظور پاسداری از تنگه هرمز که تقریبا یک پنجم نفت صادراتی جهان از آن می‌گذرد را ارائه داد.

در پی بالاگرفتن تنش‌ها میان آمریکا و ایران و افزایش تهدید‌های مقامات ایرانی علیه دریانوردی در آب‌های خلیج و تنگه هرمز، واشنگتن از تعدادی از کشورهای اروپایی خواست تا به منظور یاری جهت پاسداری از آزادی دریانوردی، کشتیرانی در تنگه هرمز و رویارویی با اقدامات خصمانه ایران به ائتلاف بین‌المللی مورد نظر آمریکا بپیوندند.

دکمه بازگشت به بالا