تازه‌های سیاسی

پیام روحانی به جانسون: به رفع موانع موجود در روابط ایران و بریتانیا کمک کنید

رئيس‌جمهوری ایران در پیامی به بوریس جانسون انتخاب وی را به مقام نخست‌وزیری بریتانیا تبریک گفته و خواستار رفع موانع در روابط بین دو کشور شده است.

حسن روحانی در این پیام، ابراز امیدواری کرده که آشنایی بوریس جانسون با «مسائل روابط ایران و انگلستان» و «یک بار حضور» او در تهران، «به رفع موانع موجود» در روابط دو کشور کمک کند.

اشاره آقای روحانی به سفر ۱۸ آذر پارسال بوریس جانسون است که به عنوان وزیر خارجه بریتانیا به تهران رفت تا درباره برخی موانع موجود در روابط دو کشور از جمله بازپرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران و آزادی نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی- ایرانی با مقام‌های جمهوری اسلامی مذاکره کند.

نازنین زاغری فروردین ۱۳۹۵ هنگامی که همراه با فرزند خردسالش برای دیدار خانواده‌اش به ایران رفته بود توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد. او به اتهام «توطئه علیه نظام» محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شده است.

علاوه بر این پرونده‌ها، در حاضر موضوع توقیف دو کشتی ایرانی و بریتانیایی نیز به عنوان یک مانع تازه روی میز نخست‌وزیر بریتانیا قرار گرفته‌اند.

بوریس جانسون، یک روز پس از انتخابش به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا، در نخستین حضور خود در پارلمان این کشور با پرسش‌های جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، درباره موضوعات مختلف از جمله ایران روبرو شد.

در آن جلسه، آقای جانسون که روبروی جرمی کوربن، رهبر حزب کارگر ایستاده بود، خطاب به وی گفت: «چطور او می‌تواند درباره ایران بپرسد؟ این آقای محترم که اینجاست، کسی است که از پرس‌تی‌وی ایران پول گرفته است. چطور می‌توانیم به او اعتماد کنیم».

وی افزود: «این آقا به جای اینکه هوای دوستان ما را در ایالات متحده در ارتباط با اتفاقات خلیج فارس داشته باشد مرتبا جانب ملاهای تهران را می‌گیرد».

آقای جانسون پیش از این اعلام کرده بود «موضعی نرم در برابر ایران نخواهد داشت».

دکمه بازگشت به بالا