تازه‌های سیاسی

سخنگوی دولت: ارسال ناوگان اروپایی به خلیج فارس برای ایران پیام خصمانه دارد

سخنگوی دولت ایران، ورود ناوگان کشورهای اروپایی به خلیج فارس را تهدید کننده توصیف کرد و گفت که چنین اقدامی برای جمهوری اسلامی، پیام خصمانه دارد و به تنش ها دامن خواهد زد.

علی ربیعی در یک کنفرانس خبری در روز یکشنبه افزود که ایران از همه کشورها دعوت کرده و می کند که از حمایت این رفتارهای تحریک آمیز خودداری کنند.

در پی توقیف یک نفتکش بریتانیایی و حملات به چند نفتکش دیگر، برخی کشورهای غربی از جمله بریتانیا و آمریکا از طرح این ایده سخن گفته‌اند که یک ائتلاف نظامی برای تضمین امنیت کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و تنگه هرمز تشکیل شود.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه اول مرداد در گزارشی اختصاصی خبر داد که فرانسه، ایتالیا، دانمارک «موافقت اولیه» خود را برای حمایت از طرح بریتانیا در زمینه ایجاد ناوگان اروپایی به منظور پشتیبانی از ناوبری امن در منطقه خلیج فارس اعلام کرده‌اند.

شیخ یوسف عبدالله الناصر الصباح، مدیر مسئول بنادر کویت نیز گفته است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای عربی تصمیم به همکاری برای تامین امنیت کشتیرانی و ترافیک دریایی در آب‌های خلیج فارس گرفته‌اند.

جمهوری اسلامی که در ماههای اخیر با بحران اقتصادی قابل توجهی روبه‌رو است، بارها تهدید کرده که فشارها را با بستن تنگه هرمز پاسخ خواهد داد.

 

دکمه بازگشت به بالا