تازه‌های سیاسی

روحانی خواستار پاسخگویی فوری چهار وزیر درباره تخلفات گسترده ارزی شد

رییس‌کل بانک مرکزی ایران، با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهور، نامهای متخلفان حوزه دریافت ارز دولتی را به او اعلام کرد. روحانی در پاسخ به این نامه، خواستار پاسخگویی فوری چهار وزیر شد.

وبسایت خبرآنلاین روز یکشنبه ششم مردادماه گزارش داد که نامه همتی به رییس‌جمهوری، شامل فهرست افراد و مجموعه‌هایی است که اقدام به دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده، اما در قبال آن کالایی به کشور وارد نکرده‌اند.

در اردیبهشت‌ماه، حسین میرشجاعیان،‌ مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی،‌ اعلام کرده بود که از مجموع ۴۰ میلیارد دلار ارز صادراتی اختصاص داده شده، ۳۰ میلیارد دلار آن «نه به صورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری» وارد کشور نشده است.

همتی در نامه خود به روحانی علاوه بر اشاره به «بسته شدن کانال‌های بانکی کشور» در شرایط تحریم‌،‌ عدم تحقق تعهد واردات از سوی دریافت‌کنندگان ارز را تایید کرده است.

رییس‌جمهوری در پی‌نوشت این نامه خطاب به وزرای «صنعت، معدن و تجارت»، «جهاد کشاورزی»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «کار و رفاه اجتماعی»‌ دستور رسیدگی و پاسخگویی به این مساله را صادر کرده است.

روحانی در این نامه از وزرای خود خواسته تا پاسخ دهند که «چرا تخلف شده است؟»

پیشتر،‌ سعید نمکی، وزیر بهداشت، با تایید «تخلفات گسترده ارزی» اعلام کرده بود که عده‌ای با دریافت ارز دولتی «داروهای تاریخ گذشته» و به جای استنت قلب،‌ کابل برق وارد کرده‌اند. معاون این وزارتخانه نیز در خردادماه گفته بود در شرایط تحریم‌ها، ارز وارداتی را به جای دارو برای «سیگار و توتون» خرج می‌کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا