پزشکی و سلامت

معاون وزیر بهداشت: ۵۰ درصد مرگ‌ و میر‌ها در ایران زودرس است

معاون وزارت بهداشت ایران گفته رقم مرگ و میر زودرس در ایران مشابه اکثر کشورهای در حال توسعه و حدود ۵۰ درصد است، در حالی که در کشورهای پیشرفته این عدد به ۱۵ تا ۲۰ درصد  می‌رسد.

بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر در ایران بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است که در راس آن سکته‌های قلبی و مغزی قرار دارند.

رضا ملک‌زاده یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت را پیشگیری از مرگ‌های زودرس اعلام کرده و گفته سالانه حدود ۵۵ هزار مرگ در افراد کمتر از ۵۵ سال رخ می‌دهد.

نزدیک به ۸۰ هزار نفر که دچار مرگ زودرس می‌شوند فقط دچار فشار خون هستند، در حالی که فشار خون یک بیماری قابل معالجه است؛ اما نصف ایرانیانی که به فشار خون مبتلا می‌شوند از بیماری خود اطلاعی ندارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفته بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر در ایران بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است که در راس آن سکته‌های قلبی و مغزی قرار دارد.

به گفته ملک‌زاده، ۳۳ درصد ایرانی‌ها به دلیل سکته قلبی می‌میرند و حدود ۱۵ درصد به دلیل سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر می‌توان گفت نزدیک به نیمی از مرگ و میر در ایران بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی است.

میزان مرگ و میر ناشی از سکته‌های مغزی و قلبی در ایران تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری است اما تمرکز اصلی نظام سلامت در ایران در گذشته بر روی بیماری عفونی بوده است.

آقای ملک زاده همچنین اعلام کرده، در سال گذشته نزدیک به سه هزار موتورسوار جان خود را از دست داده‌اند و همین تعداد هم معلول شدند.

معاون وزیر بهداشت، حوادث و سوانح را یکی از دلایل اصلی مرگ جوانان و نوجوانان در کشور دانسته است.

دکمه بازگشت به بالا