تازه‌های سیاسی

اردوغان آمریکا را به فسخ معامله بوئینگ تهدید کرد

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به کنارگذاشته شدن کشورش از پروژه ساخت جنگنده‌های اف- ۳۵، واشنگتن را به لغو سفارش بوئینگ تهدید کرد.

رجب طیب اردوغان می‌گوید چنانچه آمریکا، ترکیه را عملا از برنامه ساخت جنگنده‌های اف -۳۵ حذف کند، خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از کمپانی بوئینگ نیز منتفی خواهد بود.

اخیرا، طرفین توافق‌نامه خرید ۱۰۰ فروند بوئینگ را به تازگی امضا کرده‌اند.

آقای اردوغان که روز جمعه ۲۶ ژوئیه در برابر اعضای حزب عدالت و توسعه حرف می‌زد گفت: ما مشتریان خوبی هستیم. اما اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، ناچاریم در رفتارمان تجدیدنظر کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه پیش‌تر گفته بود که اگر آمریکا بخواهد ترکیه را از پروژه تولید جنگنده اف -۳۵ کنار بگذارد، باید سرمایه‌گذاری این کشور را پس بدهد. او تاکید کرده بود که خروج ترکیه از پروژه تولید اف- ۳۵ هزینه ساخت هر جنگنده را حدود ۸ میلیون دلار بالاتر می‌برد.

ترکیه صاحب دومین ارتش بزرگ در پیمان ناتوست و در کنار هشت کشور دیگر، در سرمایه‌گذاری برای تولید اف- ۳۵ مشارکت کرده است. ده شرکت ترکیه‌ای ۹۰۰ قطعه مختلف برای اف -۳۵ مشارکت دارند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که سفارش ساخت این قطعات به شرکت‌های آمریکایی یا شرکت‌های قطعه‌ساز در دیگر کشورها واگذار می‌شود و  خلبانان و تکنسین‌های ترکیه‌ نیز که در آمریکا دوره می‌بینند باید تا پایان ژوئیه ایالات متحده را ترک کنند.

مناسبات آنکارا و واشنگتن بر سر خرید سامانه دفاع ضد موشکی اس – ۴۰۰ از روسیه دچار تنش شده است. واشنگتن بیم دارد که روسیه از طریق این سامانه، به داده‌های محرمانه جنگنده‌های اف ۳۵ دسترسی پیدا کند. این پدافند موشکی پیشرفته‌ترین سیستم دفاع موشکی روسیه است که می‌تواند همزمان ۸۰ هواپیما را تا برد ۴۰۰کیلومتری هدف بگیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به تازگی اعلام کرده که واشنگتن، اصرار ترکیه برای استقرار سامانه روسی اس- ۴۰۰ را با تحریم پاسخ خواهد داد. کاخ سفید در بیانیه‌ای تاکید کرده که ترکیه نمی‌تواند هم سامانه موشکی روس‌ها را داشته باشد و هم جنگنده اف- ۳۵ آمریکایی‌ها را.

 

دکمه بازگشت به بالا