تازه‌های سیاسی

میانجی عمانی برای دومین بار طی سه ماه گذشته راهی تهران شد

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان، در تهران  با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد. سفر بن علوی به ایران دردرحالی انجام می‌شود که عمان در سال‌های گذشته در مواردی میانجی و حتی میزبان «مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا»  بوده‌ است.

وزارت خارجه عمان اعلام کرده است که سفر وزیر خارجه آن کشور با هدف گفت و گو و تبادل نظر درباره تحولات اخیر منطقه صورت می‌گیرد و در این دیدار، وزرای خارجه دو کشور درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین المللی تبادل نظر می‌کنند.

عمان یک هفته پیش نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «روند کشتیرانی آزاد و مسائل مربوط به آن را در تنگه هرمز پیگیری می‌کند» و از همه طرف‌ها خواسته بود تا ضمن خویشتنداری اختلافات را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کنند.

بن علوی اردیبهشت ماه سال جاری نیز در تهران با  ظریف دیدار داشت.

بعد از سفر قبلی وزیر خارجه عمان به تهران، محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، اول خرداد ماه سال جاری گفت: «سفر بن‌علوی وزیر خارجه عمان به تهران ارتباطی به موضوع میانجیگری این کشور در روابط تهران و واشنگتن ندارد.»؛ اما در جریان سفر اردیبهشت ماه وزیر خارجه عمان به تهران روزنامه فرا منطقه‌ای «العرب» برخلاف سخنان واعظی گزارش داد که بن علوی حامل پیامی از سوی آمریکا در خصوص آمادگی برای «مذاکره» بود اما این پیام جنبه تهدید‌آمیز هم داشته است.

دکمه بازگشت به بالا